Justnu köper 16 Bizhub Press C7000

PUBLICERAD: 9 oktober 2011
UPPDATERAD: 9 oktober

Efter en omfattande utvärdering har tryckerikedjan Justnu med 16 lokala tryckerier i södra Sverige ingått ett fyraårigt ramavtal med Konica Minolta. 16 stycken Konica Minolta Bizhub Press C7000 installeras nu under hösten.

– Vi har sedan tidigare ett mycket väl fungerande samarbete. Serviceorganisationen fungerar bra, likaså supporten. Maskinerna håller hög kvalitet och är mycket driftsäkra. Våra medarbetare är mycket nöjda. Efter en omfattande utvärdering har vi nu valt att fortsätta med Konica Minolta som leverantör, säger Jan Veres, vd, Justnu (till höger på bilden).

Justnu är en tryckerikedja som startade 1971 och finns representerad i hela södra Sverige, från Malmö till Västerås med 16 lokala tryckerier. Huvudkontoret finns i Borås. Justnu fokuserar på grafisk formgivning och erbjuder helhetslösningar inom tryck.

Konica Minolta är leverantör till Justnu sedan mars 2007. I mars i år gick Justnu ut med ett förfrågningsunderlag gällande utbyte av deras nuvarande maskinpark för produk­tions­maskiner i färg. Konica Minolta har utsetts som bästa leverantör vad gäller produkt, driftsäkerhet, kvalitet, servicenivå samt bästa totalleverantör. Justnu kommer att byta ut 16 stycken Konica Minolta Bizhub PRO C6500 mot 16 stycken Konica Minolta Bizhub Press C7000 nu under hösten. Det här är Konica Minoltas största affär i Europa till grafisk sektor hittills i år.

– Dessa produktionsmaskiner är hjärtat i vår verksamhet, det är affärskritiskt för oss att de fungerar bra, säger Jan Veres. Att vi har likadana maskiner på alla orter är en stor fördel. Våra medarbetare kan maskinerna och vi kan hjälpas åt med stora produktioner, kapa arbetstoppar och producera där det är mest effektivt och gagnar kunderna.

– Vår verksamhet går bra, vilket till stor del beror på att vi har gjort en framgångsrik satsning på digitaltryck. Den grafiska branschen befinner sig i en brytningstid, många av de traditionella offsettryckerierna har det svårt idag, säger Jan Veres avslutningsvis.

Från vänster till höger på bild: Peter Veres och Jan Veres, huvudägare i Justnu.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)