Knökfullt på Publishingpriset

PUBLICERAD: 18 oktober 2011
UPPDATERAD: 18 oktober

Drygt 350 personer hade trängt ihop sig för att vara med om utdelningen av Svenska Publishingpriset på tisdagkvällen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Drygt 40 Publishingstatyetter skulle hitta en vinnare.

– Trenderna är många utvik och invik i trycksakerna, säger projektledare och trendspanare Lillemor Bulukin. I fjol efterlyste jag också användning av doftfärger och det har jag blivit bönhörd kring i flera av de nominerade bidragen.

För grafiska branschen var det kul att Intellecta Corporate vann första pris i en av kategorierna för kundtidningar. VD Anders Borg var på scenen och hämtade priset för tidningen, som har namnet Corporate Intelligence. Extra kul för Intellecta var att deras kund Ica även vann pris för tidningen Goda Affärer, som produceras av Intellecta och ska visa på hur miljö och det etiska arbetet kan utvecklas inom Ica.

Fotografernas branschförening, Sveriges Fotografers Förbund, vann Stora Publishingpriset (erkännande för Best in Show) för sin tidning Fotografisk tidskrift, där redaktör Jenny Morelli avslöjade att de ställer krav på att ha Sveriges bästa repro och att de är otroligt kritiska vad gäller trycket.

Juryn tittar på trycksaken och dess publicistiska kvalitet. Men med i avvägningen finns även pappersvalet, typografin, tryckkvalitet och hur bokbinderiarbetet utförts. När trycksaker linnetrådbundits, nämndes det som en särskild kvalitet.

Alla vinnare hittar du här.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922