Knökfullt på Publishingpriset

Drygt 350 personer hade trängt ihop sig för att vara med om utdelningen av Svenska Publishingpriset på tisdagkvällen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Drygt 40 Publishingstatyetter skulle hitta en vinnare.

– Trenderna är många utvik och invik i trycksakerna, säger projektledare och trendspanare Lillemor Bulukin. I fjol efterlyste jag också användning av doftfärger och det har jag blivit bönhörd kring i flera av de nominerade bidragen.

För grafiska branschen var det kul att Intellecta Corporate vann första pris i en av kategorierna för kundtidningar. VD Anders Borg var på scenen och hämtade priset för tidningen, som har namnet Corporate Intelligence. Extra kul för Intellecta var att deras kund Ica även vann pris för tidningen Goda Affärer, som produceras av Intellecta och ska visa på hur miljö och det etiska arbetet kan utvecklas inom Ica.

Fotografernas branschförening, Sveriges Fotografers Förbund, vann Stora Publishingpriset (erkännande för Best in Show) för sin tidning Fotografisk tidskrift, där redaktör Jenny Morelli avslöjade att de ställer krav på att ha Sveriges bästa repro och att de är otroligt kritiska vad gäller trycket.

Juryn tittar på trycksaken och dess publicistiska kvalitet. Men med i avvägningen finns även pappersvalet, typografin, tryckkvalitet och hur bokbinderiarbetet utförts. När trycksaker linnetrådbundits, nämndes det som en särskild kvalitet.

Alla vinnare hittar du här.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Fördjupar strategiskt samarbete inom skärning

ACG Nyström blir exklusiv leverantör av Eastman Machine Companys automatiserade linje av skärmaskiner i Skandinavien, Baltikum och Ukraina. Det innebär att det svenska företaget kommer att fungera som ett nav för import av utrustning, delar och förbrukningsvaror, vilket ska resultera i kortare ledtider och direkta leveranser.

Publicerat av: 

Designtävling: ”Jag ville skapa något oväntat”

Printpower Awards är tävlingen för elever från Sveriges ledande design- och konstskolor. Tävlingen anordnas av Grafiska företagen och Fespa-föreningen sedan över 20 år tillbaka, och går ut på att plocka fram den bästa printidén utifrån ett specifikt tema. En av vinnarna blev Agnes Dalunde, vars provokativa design föll juryn i smaken.

Publicerat av: