Drygt 350 personer hade trängt ihop sig för att vara med om utdelningen av Svenska Publishingpriset på tisdagkvällen på Münchenbryggeriet i Stockholm. Drygt 40 Publishingstatyetter skulle hitta en vinnare.
– Trenderna är många utvik och invik i trycksakerna, säger projektledare och trendspanare Lillemor Bulukin. I fjol efterlyste jag också användning av doftfärger och det har jag blivit bönhörd kring i flera av de nominerade bidragen.
För grafiska branschen var det kul att Intellecta Corporate vann första pris i en av kategorierna för kundtidningar. VD Anders Borg var på scenen och hämtade priset för tidningen, som har namnet Corporate Intelligence. Extra kul för Intellecta var att deras kund Ica även vann pris för tidningen Goda Affärer, som produceras av Intellecta och ska visa på hur miljö och det etiska arbetet kan utvecklas inom Ica.
Fotografernas branschförening, Sveriges Fotografers Förbund, vann Stora Publishingpriset (erkännande för Best in Show) för sin tidning Fotografisk tidskrift, där redaktör Jenny Morelli avslöjade att de ställer krav på att ha Sveriges bästa repro och att de är otroligt kritiska vad gäller trycket.
Juryn tittar på trycksaken och dess publicistiska kvalitet. Men med i avvägningen finns även pappersvalet, typografin, tryckkvalitet och hur bokbinderiarbetet utförts. När trycksaker linnetrådbundits, nämndes det som en särskild kvalitet.
Alla vinnare hittar du här.