Ny rapport om branschens framtidsstrategier

PUBLICERAD: 21 oktober 2011
UPPDATERAD: 21 oktober

Det finska forskningscentrat VTT har intervjuat över 25 grafiska experter om branschens utmaningar idag och i framtiden. Rapporten tar också upp nya tekniker och tjänster som ger flexiblare verktyg och arbetssätt för grafiska producenter.

Rapporten pekar på tre synsätt som kan anammas som strategier inför framtiden. Den första är baserad på ett perspektiv där den totala effektiviseringen av värdekedjan kan uppnås med en flexibel produktion och en optimal materialanvändning. En flytande kombination av olika trycktekniker kommer att möjliggöra en mångsidig trycksaksportfölj år 2020.

Den andra är baserad på ett synsätt där trycksaken är ett oberoende interaktivt medium och en multisensorisk upplevelse som enkelt kan länka användaren vidare till andra medier. Det kan vara tekniker som QR-koder och så kallad augmented reality – förstärkt verklighet.

Det tredje är produktion av material som inte är trycksaker. Det kan till exempel handla om medicinska mätinstrument eller delar för solceller.

VTT säger dock att alla tre synsätt lägger vikt vid serviceelement för att öka mervärdet, kundtillfredsställelsen och vinsterna. Samtidigt kan det behövas samarbeten, ibland med aktörer utanför den grafiska, för at implementera sin strategi.

Ladda ner rapporten kostnadsfritt från Foresttechs webbplats (kräver registrering).

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex