I AGI har vi på sistone skrivit en hel del om att det är medierna som kommer att driva utvecklingen under det kommande årtiondet. Från 1985 till -95 var grafiska branschen drivande. Därefter har det varit IT och nu är det mediernas tur. Praktiskt innebär det att tekniken kommer att packas ihop till totala erbjudanden som erbjuds som medielösningar. Och medier är något som i stort sett varje person, företag och organisation – i större eller mindre grad – kommer att vara utgivare av.
I Stockholm hålls varje år ett stort event som analyserar vad som händer inom det här området. Eventet heter Sime (Scandinavian Interactive Media Event) och hålls i år den 15 och 16 november.
– 1700 besökare, varav 400 från utlandet, räknar vi med, berättar Ola Ahlvarsson, som grundat Sime.
– Det som är mest spännande är mixen av talare, allt från från Al Jazeeras Riz Khan, till Flickr’s grundaren, Caterina Fake.
Imponerande är att Sime får stora företag inom internet, media och telekom att berätta om vilka framtidsplaner de har. Förklaringen till detta är att det blivit status att tala på Sime.