Hur utvecklar sig medierna?

PUBLICERAD: 23 oktober 2011
UPPDATERAD: 23 oktober

I AGI har vi på sistone skrivit en hel del om att det är medierna som kommer att driva utvecklingen under det kommande årtiondet. Från 1985 till -95 var grafiska branschen drivande. Därefter har det varit IT och nu är det mediernas tur. Praktiskt innebär det att tekniken kommer att packas ihop till totala erbjudanden som erbjuds som medielösningar. Och medier är något som i stort sett varje person, företag och organisation – i större eller mindre grad – kommer att vara utgivare av.

I Stockholm hålls varje år ett stort event som analyserar vad som händer inom det här området. Eventet heter Sime (Scandinavian Interactive Media Event) och hålls i år den 15 och 16 november.

– 1700 besökare, varav 400 från utlandet, räknar vi med, berättar Ola Ahlvarsson, som grundat Sime.

– Det som är mest spännande är mixen av talare, allt från från Al Jazeeras Riz Khan, till Flickr’s grundaren, Caterina Fake.

Imponerande är att Sime får stora företag inom internet, media och telekom att berätta om vilka framtidsplaner de har. Förklaringen till detta är att det blivit status att tala på Sime.

 

Läs vidare

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

”Länge sedan vi sålde så mycket på en mässa”

Mimakis rullbaserade DTF-printer var hett stoff i Signcoms monter under Sign&Print Scandinavia. Under mässan offentliggjordes även en annan rykande färsk nyhet från Mimaki: en print and cut-skrivare med UV LED i 330-serien.
2D96C53C-971F-4488-A861-63CD0E74549A_1_100_o

Print Supplies hoppas på succé i grannlandet

Live-wrapping och flera produktnyheter stod i rampljuset i Print Supplies monter. Den norska fullserviceleverantören gör i och med sin medverkan på Sign&Print Scandinavia entré på den svenska marknaden.
Print Supplies

Senaste nytt

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Riso satsade allt på ett starkt kort

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som modellen T1200 visades för den skandinaviska publiken.
DSC_4959