På torsdagen delades Grafiska Innovationspriset ut, i samband med printatwork på Grand Hotel i Stockholm. Första priset gick till PÅ Media och de två andrapriserna gick till Elanders Fälth & Hässler samt Strokirk-Landströms.
– Nu händer det riktigt mycket med kombinerade webb- och trycklösningar. Därför kändes det naturligt att ha med den lösning vi tycker är bäst, bland de vi tittat på.
– Därutöver ville vi lyfta fram att många människor fortfarande är villiga att betala åtskilliga hundralappar för en trycksak. Där kom den andra nomineringen. Slutligen hittade vi en produkt som är ett helt fantastiskt skyltfönster för det företag den representerar. Så dessa tre tog vi med oss för att prisbelöna i torsdags, på Print at Work. Det var svårt att välja ut ett förstapris, eftersom alla tre på var sitt, helt olika sätt, bidrog till att flytta den grafiska branschen framåt, säger juryns ordförande, chefredaktör Peter Ollén på AGI.
Här är de tre nominerade och juryns motivering:
2a pris.
Strokirk-Landströms för sitt arbete med att i kommersiella trycksaker lyfta varumärkena hos sina kunders företag. Speciellt avgörande är boken för Babybjörn 50 år, där företaget lyfts fram som en spelare i yppersta världsklass – precis som det är.
1a pris.
PÅ Media för att de leder vägen för den grafiska branschen in i det moderna mediesamhället. Genom envist och ihållande arbete har de lyckats etablera sig som en partner när kombinationer av digitala och tryckta medier är det som ger bäst resultat.
2a pris.
Elanders Fälth & Hässler för sitt skapande av produkter där värdet i trycksaken lyfts fram. Nämnas bör de speciella bildseparationer där svartvita bilder blir bättre än på film och det tryck som motiverar användarna att betala åtskilliga hundralappar per färdig trycksak.