PÅ Media fick Grafiska Innovationspriset 2011/12

PUBLICERAD: 27 oktober 2011
UPPDATERAD: 27 oktober

På torsdagen delades Grafiska Innovationspriset ut, i samband med printatwork på Grand Hotel i Stockholm. Första priset gick till PÅ Media och de två andrapriserna gick till Elanders Fälth & Hässler samt Strokirk-Landströms.

– Nu händer det riktigt mycket med kombinerade webb- och trycklösningar. Därför kändes det naturligt att ha med den lösning vi tycker är bäst, bland de vi tittat på.

– Därutöver ville vi lyfta fram att många människor fortfarande är villiga att betala åtskilliga hundralappar för en trycksak. Där kom den andra nomineringen. Slutligen hittade vi en produkt som är ett helt fantastiskt skyltfönster för det företag den representerar. Så dessa tre tog vi med oss för att prisbelöna i torsdags, på Print at Work. Det var svårt att välja ut ett förstapris, eftersom alla tre på var sitt, helt olika sätt, bidrog till att flytta den grafiska branschen framåt, säger juryns ordförande, chefredaktör Peter Ollén på AGI.

Här är de tre nominerade och juryns motivering:

2a pris.

Strokirk-Landströms för sitt arbete med att i kommersiella trycksaker lyfta varumärkena hos sina kunders företag. Speciellt avgörande är boken för Babybjörn 50 år, där företaget lyfts fram som en spelare i yppersta världsklass – precis som det är.

 

1a pris.

PÅ Media för att de leder vägen för den grafiska branschen in i det moderna mediesamhället. Genom envist och ihållande arbete har de lyckats etablera sig som en partner när kombinationer av digitala och tryckta medier är det som ger bäst resultat.

 

 

 

2a pris.

Elanders Fälth & Hässler för sitt skapande av produkter där värdet i trycksaken lyfts fram. Nämnas bör de speciella bildseparationer där svartvita bilder blir bättre än på film och det tryck som motiverar användarna att betala åtskilliga hundralappar per färdig trycksak.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke