Årets färg på Vitt 2012 är blått

PUBLICERAD: 9 november 2011
UPPDATERAD: 9 november
Vinnarbidraget i Vitt Grafiskas tävling är gjort av Beckmansstudenterna Sofia Hydman, Patricia Miodek och Amanda Arned Senneby.

Den andra november presenterades segraren i stockholmstryckeriet Vitt Grafiskas filmtävling ”Årets färg på Vitt 2012 ” på Stockholm Filmfestival.

Det vinnande bidraget heter “C73M57Y17K1” efter färgkoden och är gjort av Beckmansstudenterna Sofia Hydman, Patricia Miodek och Amanda Arned Senneby. Se filmklippet på YouTube.

– Jättekul! Vi är oerhört tacksamma och glada att över vi vann, säger Patricia Miodek.

Det är första gången som Vitt Grafiska utser årets färg och anledningen till att det blev i form av en filmtävling är tryckeriets mångåriga samarbete med Stockholm Filmfestival. Evenemanget kommer att vara årligen återkommande men företaget har lovat att byta metod varje gång.

Nästa år kan alltså årets färg avgöras genom kobingo eller kanske en undersökning av de vanligaste slipsfärgerna i Sveriges Riksdag.

– För oss är det här ett roligt sätt att visa att vi är ett högkvalitativt servicetryckeri som garanterar att våra kunders varumärken tas om hand på bästa sätt oavsett färgnyanser eller produkt, säger Vitt Grafiskas vd Dag Wassberg.

Den vinnande färgen kommer därför att pryda företagets logotyp, förpackningar och hemsida under hela det kommande året. Filmen samt ett urval av övriga tävlandes bidrag kommer dessutom att ligga uppe på tryckeriets hemsida. Förutom heder och ära får pris­ tagarna en check på 25 000 kronor att trycka för.

– Eftersom alla går på Beckmans ska vi använda pengarna till projekt i skolan, säger Patricia Miodek. Men först ska vi fira.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex