Arkitektkopia öppnar i Halmstad

PUBLICERAD: 10 november 2011
UPPDATERAD: 10 november

Nyöppnade Arkitektkopia i Halmstad är ett dotterbolag till offsettryckerierna Printografen och Skånetryck. Enligt enhetschefen Håkan Walhed är det ett sätt att utveckla erbjudandet.

– Med våra gedigna kunskaper inom offsettryck och Arkitektkopias utbud av unika tjänster och digitaltryck blir vi nu en komplett leverantör, säger Håkan Walhed (på bild) ansvarig för produktion och ledning i det nybildade bolag som representerar Arkitektkopia lokalt.

Printografen och Skånetryck är två offsettryckerier som började ett närmare samarbete för två år sedan. Från mars i år finns företagen i gemensamma lokaler i Halmstad. Båda företagen är idag starkt förankrade lokalt och har tillsammans 20 anställda och omsätter 40 miljoner.

Ytterligare ett grafiskt företag på en ort med 60 000 invånare kanske känns som överetablering, men enligt Håkan Walhed var det en nödvändighet för att komma vidare i utvecklingen.

– Visst finns det många verksamheter här i Halmstad, men vi får vara med och slåss, säger Håkan Walhed. Samtidigt handlar det om att utveckla vår befintlig verksamhet och att starta en Arkitektkopia var ett bra val. Vi får mycket draghjälp av det starka varumärket och den gula skylten utanför butiken.

Arkitektkopia arbetar även med att utveckla nya tjänster via internet. Företaget har till exempel nyligen lanserat Byggnet Verify, en svensk patentsökt innovation som kommer att kunna reducera byggfel. Det är också företagets första app för Iphone.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)