Medieinvesteringarna fortsätter att öka visar den årliga Mediebyråbarometern. Ökningen sedan årsskiftet ligger på 11,2 procent jämfört med samma period förra året. Procentuellt är det DR som drar mest.
− Den starka utvecklingen för oktober månad är mycket glädjande med tanke på att vi jämför med en mycket stark period under 2010, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer. Såväl TV, radio, utomhus, internet och direktreklam har samtliga utvecklats mycket starkt. Däremot är det de tryckta medierna som hittills i år drabbats hårdast av den turbulens som råder i ekonomin.
Trenden sedan årsskiftet att mediebyråerna kraftigt ökar sin andel av DR fortsätter även under oktober månad med en ökning på 48,3 procent. Utvecklingen för TV med en ökning på 22,5 procent jämfört med samma månad 2010 är värt att notera då jämförelsemånaden 2010 även var en månad med stark utveckling från året innan.
De tryckta medierna fortsätter att ha motvind då samtliga kategorier förutom fackpress visade en negativ utveckling i oktober. Sammantaget minskar tryckta medier med 4,4 procent jämfört med samma period förra året. Kvällspressen har minskat med 9 procent mot oktober 2010.