Nya kategorier breddar Guldnyckeln

PUBLICERAD: 18 november 2011
UPPDATERAD: 18 november

Lagom till sitt 30-årsjubileum släpper Guldnyckeln, Sveriges största och äldsta tävling i resultatdriven reklam och marknadsföring, en helt ny uppställning tävlingskategorier och öppnar för nordiska bidrag.

Guldnyckeln drivs av organisationen SWEDMA, som lagom till tävlingens 30-årsjubileum gjort om själva upplägget för tävlingen. Mycket har förändrats i omvärlden under resans gång, inte minst genom den ökade digitaliseringen och globaliseringen, som i sin tur gett upphov till en betydligt högre grad av integrerat tänk i marknadsföringssammanhang.

Guldnyckelns nya upplägg påminner om hur dess internationella motsvarigheter, till exempel Echo Awards och Cannes Lions, är konstruerade, och utgår från avsändarens branschtillhörighet.

– Genom att branschrelatera kategoriupplägget har vi ökat jämförbarheten och tydligheten, säger Johan Blomström, Guldnyckelns juryordförande och kreativ chef på MRM Starsky.

Johan har fungerat som ordförande under tre år och 2012 blir hans sista år i Guldnyckeln-juryn.

– Under min tid som juryordförande har det skett många spännande förändringar, både inom konsumentbeteenden, teknisk utveckling och i synen på vad som egentligen är reklam.

Johan Blomström menar att det i sin tur har medfört ett behov av att längs vägen justera jurysammansättningen, bedömningskriterierna och nu även tävlingskategorierna och reglerna för deltagande i stort.

– Det är oerhört kul och känns spännande att gå in i Guldnyckelns 30-årsjubileum med ett vässat och starkt tävlingskoncept, säger han.

Samtidigt med det nya kategoriupplägget öppnar Guldnyckeln även för kampanjer gjorda för den nordiska marknaden. Grundförutsättningen är dock fortfarande att kampanjen är producerad i Sverige.

Guldnyckelns nya kategorier är framtagna av en referensgrupp med representanter från byråer som är medlemmar i SWEDMA, juryledamöter och tidigare vinnare.

Guldnyckeln går av stapeln den 22 mars 2012 men öppnar för inlämning av bidrag den 5 december i år. Mer information finns på Guldnyckelns webbplats.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens