Böter för felaktigt medieköp

PUBLICERAD: 22 november 2011
UPPDATERAD: 22 november

Försvarsmakten ska betala 270 000 kronor i böter eftersom de har ingått ett avtal om medietjänster utan att först ha konkurrensutsatt inköpet. Det kräver Konkurrensverket i en ansökan till förvaltningsrätten.

Bakgrunden är följande: Mediebyrån Carat har på Försvarsmaktens uppdrag tagit fram en medieplan för Försvarsmaktens annonsering i rekryteringen till officerstjänster. Ett muntligt avtal om köp av tjänsten, värt närmare 3,5 miljoner kronor, träffades mellan Försvarsmakten och Carat. Eftersom avtalet träffades utan föregående annonsering anser Konkurrensverket att Försvarsmakten har gjort en otillåten direktupphandling.

Försvarsmakten menar å sin sida att myndigheten på eget initiativ inlett ett arbete för att motverka överträdelser i framtiden. Enligt Försvarsmakten bör detta utgöra en förmildrande omständighet och påverka avgiftens storlek.

– Det är visserligen lovvärt att man vidtar åtgärder för att förhindra fortsatta överträdelser. Men Konkurrensverket anser inte att detta kan sänka sanktionsvärdet för begångna överträdelser, framhåller Konkurrensverkets generaldirektör Dan Sjöblom.

– Utgångspunkten måste vara att myndigheter ska följa lagar och regler. Det aktuella ärendet visar tydligt på vikten att sköta sina inköpsuppdrag enligt gällande regelverk. En rabatt baserad på en försäkran om att i framtiden följa regelverket skulle riskera att urholka respekten för regelverket på ett mycket olyckligt sätt.

Statliga myndigheter och kommuner som inte följer upphandlingsreglerna kan krävas på böter (upphandlingsskadeavgift). Detta är möjligt efter en skärpning av upphandlingslagstiftningen förra året.

Senaste nytt

Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Fujifilm är tillbaka på FESPA och visar upp sina senaste lösningar för storformatutskrifter.

FUJ16_HS3000
Fujifilm lanserar single pass-lösning för storformat

Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Spandex anordnar ett kostnadsfritt webbinarium om Framtidens textillösningar för tryck. I fokus står bland annat frågor som kommande trender och hållbarhet.

1000x500px-S&P-artikel-webinar
Spandex om framtidens textillösningar för tryck

Epson avtäcker ny skyltskrivare

Tillverkaren satsar på personalisering och mer hållbart textiltryck på Fespa. De kommer också avtäcka en helt ny skyltproduktionsskrivare.

SC9100
Epson avtäcker ny skyltskrivare

Nio tips på vad du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står för dörren och det är alltid spännande att se i vilken riktning leverantörerna har valt för att styra sin utveckling. Sign&Print har plockat ut nio intressanta nyheter på årets mässa.

Fespa kollage
Nio tips på vad du kan se på Fespa

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP
Kongsberg Ultimate: ”Det snabbaste skärbordet på marknaden”

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1
”Solida lösningar som tål hög belastning”

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4
Marabu går grönt med ny certifiering

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna