Yngre ser inte papper som miljövänligt

PUBLICERAD: 19 december 2011
UPPDATERAD: 19 december

En ny studie från Two Sides, en intresseorganisation för pappersleverantörer och grafiska producenter, visar att unga människor i åldern 18–24 år uppskattar läsning på papper. Man ser dock inte papper som miljövänligt.

Studien från Two Sides visar att:

• 83 procent av 18-24 åringarna (80 procent för alla svarande) föredrar att läsa på papper framför att läsa på skärm.

• 78 procent av 18-24 åringarna (74 procent för alla svarande) säger att papper och tryck är behagligare att ta på och hantera, jämfört med andra medier.

• 63 procent av 18-24 åringarna (58 procent för alla svarande) föredrar att ha viktiga dokument i pappersformat.

• 57 procent av 18-24 åringarna (54 procent för alla svarande) tror att pappersarkiv är mer hållbart än elektronisk lagring av information.

• 63 procent av 18-24 åringarna (68 procent för alla svarande) förstår att papper och tryck är baserat på en förnyelsebar råvara.

Men det finns en hel del myter om papper och användningen av papper i gruppen:

• De flesta tror att 20-40 procent av allt papper i Europa går till återvinning. Enligt European Recovered Paper Council (ERPC) är siffran 60 procent (papper och förpackningar).

• 80 procent av konsumenterna tror att de europeiska skogarna har samma storlek eller minskat de senaste 50 åren. Sanningen är att skogarna i Europa har ökat med 30 procent under de senaste 50 åren.

• De flesta tror att papper har störst inverkan på skogen och att denna inverkan är lika stor som byggindustrin och större än bränsle. I själva verket använder papperstillverkare endast 11 procent av den mängd skog som avverkas världen över. Bränsle- och byggindustrin är de största användarna.

• 76 procent tror på en koppling mellan papperstillverkning och minskningen av tropisk regnskog.

• 73 procent är oroliga över hur användningen av tryck och papper påverkar skogarna.

• 67 procent tror att det är bättre för miljön att läsa tidningen elektroniskt jämfört med att läsa den på papper.

Källa: Power of Print

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj