Den svenska DM-tävlingen Guldnyckeln har fått ny jury och nytt tävlingssätt. Enligt arrangören Swedma närmar man sig de internationella motsvarigheterna där avsändarens branschtillhörighet är viktig.
Det nya sättet att tävla, bedömningskriterierna och reglerna för deltagande i stort, till exempel att det nu är öppet för nordiska kampanjer producerade i Sverige, har medfört ett behov av att justera jurysammansättningen ytterligare i år.
– Till årets jury har vi samlat ett stort antal mycket erfarna människor som representerar många olika branscher. Fördelningen mellan kompetenser från byrå- respektive kundsidan är också mycket jämn, vilket är en fördel. Årets jury känns som klippt och skuren för den uppdaterade tävlingen med alla de nya möjligheter som Guldnyckeln erbjuder, säger Johan Blomström, juryordförande för Guldnyckeln.
Den 5 mars öppnade möjligheten att börja registrera bidrag i tävlingen. Den 27 januari är sista anmälningsdag. Vinnarna för 2011 års bästa kampanjer belönas den 22 mars 2012 på Globen Annexet. Mer information finns på Guldnyckelns webbplats.