AGI tar över Svenska Publishing-Priset

PUBLICERAD: 10 januari 2012
UPPDATERAD: 10 januari

Svenska Publishing-Priset är ett av de stora priserna inom kommunikation. Nu har arrangören Populär Kommunikation med vd Björn Karlsson i spetsen, som drivit Svenska Publishing-Priset sedan starten 1990, kommit överens med förlags- och eventföretaget AGI Aktuell Grafisk Information om en överlämning av tävlingen.

– Den senaste månaden har inneburit en explosion av idéer kring hur tävlingen kan utvecklas, säger AGI:s vd Peter Ollén. Det finns mängder av tankar i Björns huvud och vår utmaning är att med en större organisation i ryggen kunna hjälpa till att förverkliga många av dem.

Populär Kommunikation kommer framöver att vara medarrangör i tävlingen och Björn Karlsson fortsätter i juryn. Ordförandeskapet lämnas dock över till AGI och Peter Ollén.

2012 kommer tävlingens prisutdelning att kombineras med utställning och seminarier – allt för att inspirera publiceringsbranschen att bli ännu bättre.

– Vi känner en stor ödmjukhet inför uppgiften, säger Johan Fogelström, som blir projektledare för Svenska Publishing-Priset hos AGI. Det är tydligt att behovet av att kommunicera och publicera på många olika sätt ökar. Det kommer också att visa sig i att de två avdelningarna i tävlingen, print respektive digitala medier, kommer att kompletteras med en helt ny avdelning.

Tävlingen Svenska Publishing-Priset kommer att vara öppen för anmälningar under mars till maj 2012. Priset delas ut vid en ceremoni i Berwaldhallen i Stockholm i oktober.

Läs vidare

Djupdyk i Mimakis UV-nyheter

I september lanserade Mimaki två produktnyheter: UCJV330-160 och UJV100Plus. Under sina Global Innovation Days gick Mimaki in mer på djupet på de två nya maskinerna inom UV-print.
Mimaki innovation

Canon sätter ljuset på applikationerna

”Du löser inga problem genom att köpa en maskin”. Det säger Anton Strand på Canon. Det är istället hur maskinen används och hur den i sin tur kan generera pengar som är det viktiga. Det är i fokus på Canon Image Factory.
Canon Anton

Släpper verktyg för interaktiv wrapdesign

Den förhandsvisades på Sign&Print-mässan i september och lanseras nu brett på marknaden. Spandex nya tjänst Zeno för visualisering av bildesign och bilfoliering.
Zeno webb

Tryckeri gör vinylresa

Mjölby Tryckeri & Reklam ser synergier och ökat digitaltryck med uppstarten av ett nytt bolag – en sidoverksamhet med pressning av vinyler.
Mjolby4

Senaste nytt

Ensam är stark på vältrimmat digitaltryckeri

Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
1-Exellent

Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.
Ricoh-Flora

Muller Martini köper Hunkeler

Efter noggrant övervägande har familjerna bakom de två företagen beslutat att slå samman Hunkeler Group med Müller Martini Group.
MM-Hunkeler

Hasler vill erbjuda toppkvalitet till vettig prislapp

Skärbordstillverkaren Hasler har som motto att leverera produkter av högsta kvalitet till ett rimligt pris. Under hösten blev det klart att Marabu är ny försäljningspartner i Skandinavien. Sign&Print har intervjuat grundaren och vd:n Marc Hasler om företagets inträde på den skandinaviska marknaden.
Hasler 1