Dygnet runt hos Mittmedia

PUBLICERAD: 11 januari 2012
UPPDATERAD: 11 januari

Mittmedia Print i Sundsvall har arbetat med kommersiella produkter sedan våren 2011. Med flera lösningar från Ferag kan man ändra produktionen beroende på tid på dygnet. På så sätt maximerar de användningen av utrustningen.

På natten är Ferag-lösningen igång och kör de lokala dagstidningarna Sundsvalls Tidning och Dagbladet, då med en MSD2-C-ibladare med Multidisc och Rollstream. På dagen kör man heatsetproduktion. Då är det bilagor till dagstidningar, broschyrer och specialtidningar som gäller.

I heatsetproduktionen kan pressen leverera 32-sidiga tabloider. Efter häftning trimmas produkterna inline i SNT-50, varpå de skickas vidare till ibladning eller till leverans. Behöver man fler sidor kan MSD2-C placera tre centralt linjerade produktionssektioner ibladas, den ena i den andra. Med Multidisc och Rollstream går det att producera tidningar på upp till 96 sidor.

– Vi använder verkligen systemet fullt ut, säger Mittmedia Prints vd Jan Andersson. Produktionshastigheten ligger stabilt på max och vi ser att de hastigheter som specificerats av Ferag faktiskt hålls även i det långa loppet.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)