Visutech räknar med femdubblad omsättning hos sina kunder

PUBLICERAD: 12 januari 2012
UPPDATERAD: 12 januari

Visutech hade samlat sina kunder från hela Norden när de invigde sitt nya huvudkontor i Göteborg. I linje med vd Jan-Olof Jungerstens outtröttliga berättande om hur affärerna kan utvecklas, så firades invigningen med ett högintressant seminarieprogram.

– Förändring är ett ord som följt mig genom livet. Jag älskar förändring, sade Jan-Olof Jungersten och visade på hur han varit aktiv i förändring sedan han blev involverad i den första mobiltelefonen 1975. Det följdes av Commodore 64 och satellit-tv innan han började bygga it-system och genom dem hamnade i grafiska branschen, med rippar till Canons maskiner. Sedan starten med Indigo 1993 har han följt maskinerna genom mycket sorg i början och desto mer glädje längre fram – inte minst efter det att HP förvärvat företaget.

– Information, kommunikation, distribution och transaktion är de områden där våra kunder kan tjäna pengar. Det handlar om att våra kunder ska sätta sig in i sina kunders situation och se hur de kan hjälpa.

Efter Jan-Olof Jungersten pratade  bland annat Alon Bar-Shany, chef för HP Indigo.

– Från 2008 till 2012 kommer våra nordiska kunder att ha dubbla antalet tryckta sidor. Sedan räknar vi med att det under de kommande fyra åren ska bli en femdubbling. Större fokus på förpackningar, folding cartons etc. kommer att ligga i grunden för den tillväxten.

Det producerade fördelar sig med 42 procent som diverse tryck (broschyrer, visitkort, vykort, småskyltar etc.), 19 procent som etikett och förpackning, direktreklam nio procent, foto 17 procent och manualer 13 procent.

FOTO: Ulrik Södergren

 

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP
Kongsberg Ultimate: ”Det snabbaste skärbordet på marknaden”

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1
”Solida lösningar som tål hög belastning”

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4
Marabu går grönt med ny certifiering

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna