Visutech räknar med femdubblad omsättning hos sina kunder

PUBLICERAD: 12 januari 2012
UPPDATERAD: 12 januari

Visutech hade samlat sina kunder från hela Norden när de invigde sitt nya huvudkontor i Göteborg. I linje med vd Jan-Olof Jungerstens outtröttliga berättande om hur affärerna kan utvecklas, så firades invigningen med ett högintressant seminarieprogram.

– Förändring är ett ord som följt mig genom livet. Jag älskar förändring, sade Jan-Olof Jungersten och visade på hur han varit aktiv i förändring sedan han blev involverad i den första mobiltelefonen 1975. Det följdes av Commodore 64 och satellit-tv innan han började bygga it-system och genom dem hamnade i grafiska branschen, med rippar till Canons maskiner. Sedan starten med Indigo 1993 har han följt maskinerna genom mycket sorg i början och desto mer glädje längre fram – inte minst efter det att HP förvärvat företaget.

– Information, kommunikation, distribution och transaktion är de områden där våra kunder kan tjäna pengar. Det handlar om att våra kunder ska sätta sig in i sina kunders situation och se hur de kan hjälpa.

Efter Jan-Olof Jungersten pratade  bland annat Alon Bar-Shany, chef för HP Indigo.

– Från 2008 till 2012 kommer våra nordiska kunder att ha dubbla antalet tryckta sidor. Sedan räknar vi med att det under de kommande fyra åren ska bli en femdubbling. Större fokus på förpackningar, folding cartons etc. kommer att ligga i grunden för den tillväxten.

Det producerade fördelar sig med 42 procent som diverse tryck (broschyrer, visitkort, vykort, småskyltar etc.), 19 procent som etikett och förpackning, direktreklam nio procent, foto 17 procent och manualer 13 procent.

FOTO: Ulrik Södergren

 

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj