Indigo-grundare har något stort på gång

PUBLICERAD: 22 januari 2012
UPPDATERAD: 14 november

Snacket går i den grafiska branschen just nu om Indigo-grundaren Benny Landas nya projekt. Enligt Landa själv kommer man att visa en revolutionerande teknik på Drupa.

Tekniken som divisionen Landa Labs omkring 150 ingenjörer arbetat på i nära nio år definieras som nanografisk tryckteknik. Och enligt Indigo-grundaren kommer man att visa flera inkjetskrivarmodeller med tekniken på den stora mässan i Düsseldorf i maj.

Informationen om den kommande tekniken kommer från ett dokument som den israeliska tidningen Calcalist (motsvarande The Economist) kommit över och som Infotrends fått översatt. Enligt detta dokument arbetar Landa Labs med ett bläck som definieras som Nano Ink, med pigmentstorlekar på 1-40 nm samt ett skrivhuvud som ska klara att skriva ut på i princip vilket material som helst. Enligt dokumentet är tekniken digitaltryckets svar på HD-tv. Utöver avsevärt högre kvalitet, ska bläcket ge större färgrymd och vara drygare än de bläcktyper som säljs idag, menar man.

Rent konkret kan vi i alla fall säga att Landa Nanoprinting Technologies har bokat en relativt stor monterplats på 1500 kvadratmeter på Drupa. Dessutom har Landa Labs fått godkänt en rad olika patent den senaste tiden. Så visst ser det ut som om det är något stort i görningen.

 

___________________________________________________________________________
FAKTA
Benny Landas företag Indigo grundades 1977 och står bakom den första tekniken för ”digital offset”. Landa sålde Indigo till HP 2001 och startade året därpå Landa Corporation. Företaget har utvecklat en rad tekniker sedan dess, alltid i största hemlighet.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)