Sista chansen för att delta i Guldnyckeln

PUBLICERAD: 23 januari 2012
UPPDATERAD: 23 januari

Nu på fredag, den 27 januari, är det sista dagen för att lämna in ditt bidrag till Sveriges största tävling i direktmarknadsföring, Guldnyckeln. Årets nya jury är redo att ta sig an nya alster.

I år firar Guldnyckeln 30-årsjubileum och har fått ett nytt upplägg med nya tävlingskategorier. Det nya upplägget påminner mer om internationella tävlingar som Echo Awards och Cannes Lions, menar arrangören SWEDMA.

– Genom att branschrelatera kategoriupplägget har vi ökat jämförbarheten och tydligheten, säger Johan Blomström, Guldnyckelns juryordförande och kreativ chef på MRM Starsky, som nu efter tre år dessutom gör sin sista omgång av tävlingen.

– Under min tid som juryordförande har det skett många spännande förändringar, både inom konsumentbeteenden, teknisk utveckling och i synen på vad som egentligen är reklam.

Johan Blomström menar att det i sin tur har medfört ett behov av att längs vägen justera jurysammansättningen, bedömningskriterierna och nu även tävlingskategorierna och reglerna för deltagande i stort.

Samtidigt med det nya kategoriupplägget öppnar Guldnyckeln även för kampanjer gjorda för den nordiska marknaden. Grundförutsättningen är dock fortfarande att kampanjen är producerad i Sverige.

Guldnyckelns nya kategorier är framtagna av en referensgrupp med representanter från byråer som är medlemmar i SWEDMA, juryledamöter och tidigare vinnare.

Läs mer på SWEDMAs webbplats.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj