Nu på fredag, den 27 januari, är det sista dagen för att lämna in ditt bidrag till Sveriges största tävling i direktmarknadsföring, Guldnyckeln. Årets nya jury är redo att ta sig an nya alster.
I år firar Guldnyckeln 30-årsjubileum och har fått ett nytt upplägg med nya tävlingskategorier. Det nya upplägget påminner mer om internationella tävlingar som Echo Awards och Cannes Lions, menar arrangören SWEDMA.
– Genom att branschrelatera kategoriupplägget har vi ökat jämförbarheten och tydligheten, säger Johan Blomström, Guldnyckelns juryordförande och kreativ chef på MRM Starsky, som nu efter tre år dessutom gör sin sista omgång av tävlingen.
– Under min tid som juryordförande har det skett många spännande förändringar, både inom konsumentbeteenden, teknisk utveckling och i synen på vad som egentligen är reklam.
Johan Blomström menar att det i sin tur har medfört ett behov av att längs vägen justera jurysammansättningen, bedömningskriterierna och nu även tävlingskategorierna och reglerna för deltagande i stort.
Samtidigt med det nya kategoriupplägget öppnar Guldnyckeln även för kampanjer gjorda för den nordiska marknaden. Grundförutsättningen är dock fortfarande att kampanjen är producerad i Sverige.
Guldnyckelns nya kategorier är framtagna av en referensgrupp med representanter från byråer som är medlemmar i SWEDMA, juryledamöter och tidigare vinnare.
Läs mer på SWEDMAs webbplats.