Forskarupptäckt kan ge bättre inkjetteknik

PUBLICERAD: 16 februari 2012
UPPDATERAD: 16 februari

Forskare vid universitetet i Cambridge har löst en av tryckvärldens största utmaningar – hur rinnande vätska bryts upp i droppar. Det kan ge positiva effekter på utvecklingen av framtidens inkjetteknik.

Det är ett forskarlag knutet till Department of Engineering and the Institute for Manufacturing som utvecklat en metod som kan användas för att förutsäga huruvida en vätskesträng kondenseras i sin bana till en enda större droppe, eller till flera mindre droppar. Resultatet kan vara viktigt för applikationsområden som sprayburkar, inkjetteknik och inhalatorer, menar man.

En av de största utmaningarna i tryckerivärlden är att utveckla skrivhuvuden som kan generera bläckdroppar som är uniforma i storlek utifrån det beteende som vätskan (bläcket) i fråga har, till exempel viskositet och ytspänning.

– Med vårt diagram kan vi förutsäga huruvida en specifik vätska bryts upp i användbara droppar, säger Ian Hutchings, professorn som lett forskarlaget.

Forskarlaget utvecklade en storskalig modell av ett skrivhuvud för att på så sätt återskapa den process där droppar utvecklas. Genom att använda en mycket enkel vätskelösning, vatten och glycerin, kunde forskarlaget öka viskositeten genom att öka mängden glycerin i vätskemixen.

Hela dropp-processen filmades med en supersnabb videokamera. På så sätt kunde man se hur långa vätsketrådar genererades. Om dessa var viskösa nog kunde de vara flera centimetrar långa och en tiondels millimeter tjocka. De bröts inte heller upp i mindre fragment, utan kontraherade långsamt för att forma en enda droppe.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke