Offsetinnovation först till Sverige

PUBLICERAD: 1 mars 2012
UPPDATERAD: 1 mars

Göteborgstryckeriet har som ett av två europeiska tryckerier blivit de första att investera i en helt ny typ av offset, som ger ett tryckresultat som är betydligt bättre än konventionellt offsettryck och som dessutom omedelbart efter tryck kan efterbehandlas. Dels har de köp en ny åttafärgare, dels konverterar de om sin Lithrone 540 C till den nya tekniken.

Sedan några år tillbaka har Göteborgstryckeriets vd Magnus Iversén tittat på H-uv som en möjlig lösning för deras trycksaker. H-uv innebär att man trycker med en uv-färg som sedan härdar i mellanspektret av ljus, istället för i det höga spektret som kräver stora mängder energi eller i det låga spektret, där ozon utvecklas.

– Komori har testat det här med 80 installationer i Japan, så det känns som en teknik som är beprövad och ändå helt ny när vi nu tar den till Europa, säger civilingenjören Per Lundberg, som är vd på Komoris generalagent Lundbergs Grafiska. Färgen är tre gånger så dyr som vanlig färg, men sedan vinner du på lägre papperskostnad, 22 procent lägre färgåtgång, du använder ingen alkohol eller sprutpulver och du kan köra pressen snabbare. Så totalt sett blir det ett nollsummespel, samtidigt som du får ett helt annat tryck och ett ark som direkt kan efterbehandlas.

Helt ny nivå på trycket

Göteborgstryckeriet är kända för att testa länge innan de bestämmer sig för en tryckteknik. Det har också gällt i fallet med H-uv. Uv-färger i sig själva är baserade på fotopolymerteknik – alltså en färg som härdar genom polymerisation. Traditionellt uv-tryck kräver mycket hög energiförbrukning för att smälta plasten. Därför har det experimenterats med led-belysning, vilket väsentligt minskar energiåtgången. Nackdelen är dock att led bara arbetar vid en bestämd våglängd och därför måste färg och torkar anpassas till just det, samtidigt som lamporna måste sitta väldigt nära papperet.

– Med kall uv, som vi kallar tekniken, kan du fritt välja mellan Agfas, Kodaks och Fujifilms uv-plåtar, säger Per Lundberg. Dock krävs det en unik kombination av gummidukar, fuktkoncentrat, rengöringsvätskor och den speciella färgen från Toyo ink. Där samarbetar vi med Söderqvist kring installationen på Göteborgstryckeriet.

– När vi visat tryckresultatet för våra kunder, har de jublat, säger Magnus Iversén. Vi ser en otrolig färgintensitet, som inte är i närheten av konventionellt offsettryck. På obestruket papper är den här tekniken outstanding. Problemen med torrstoftning är i princip helt borta. Och ett jobb som tryckts klockan fyra på morgonen kan efterbehandlas när bokbindarna kommer klockan sju.

– Trycket på prima- och sekundasidan är identiskt beroende på att vi har konventionella mottrycksplåtar i de fyra sista tryckverken.

– Du kan också köra fortare eftersom det inte behövs några bromsspår på arket. Du kan ha ett ark som är 10 mm smalare genom att du slipper bromsspåren. Bara där sparar du prisskillnaden på färg. Dessutom slipper du alkohol och pulverspruta. På lacksidan finns det ett mycket intressant sortiment att utforska.

Skapar tillväxt

Göteborgstryckeriet växer. De har nyss byggt till 1500 kvm produktionsyta. Åttafärgaren med H-uv är en ren nyinvestering, utan att någon annan press byts ut.

– Vi vidareutvecklar och satsar ännu mer på vår förpackningsproduktion. Nu installerar vi en ny limkapselmaskin. Vi ser att det finns goda möjligheter att erbjuda ett annat koncept än vad man traditionellt sett gör i Sverige.

– Vi kommer också fortsätta att jobba ännu mer med high quality-jobben. Jag ser en potential i det här segmentet eftersom många kunder är trötta på snabbt och billigt från tryckerier. Vi arbetar med duktiga kunder som vill utveckla sina trycksaker, det är vi bra på.

Med denna investering och vårt breda produkterbjudande har vi klart och tydligt differentierat vår position på marknaden, avslutar Magnus Iversén.

 

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)