FESPA Digital i Barcelona 21-24 februari bjöd de 350 utställarna på ett tilltalande besökarantal. Man hade räknat med 10 000 besökare, men kunde räkna in hela 12 000 besökare under fyra dagarna. Mer än 46 procent återkom på flera besök vilket gav ett sammanlagt besökarantal på 17 500 personer. Det är ett antal som innebär ett rekord för samtliga FESPA Digital-mässor som ägt rum under de fem år mässan funnits. Detta indikerar att den tekniska bredden på mässan i kombination med de åtta Explore-eventen gav besökarna en anledning att förlänga sitt besök.
De flesta besökarna, 46 procent, kom från Spanien med England, Frankrike och Italien på delad andraplats med 6 procent av besökarantalet. Fyra procent av besökarna kom från Tyskland.
Medan dessa ledande europeiska storformat-marknader alltid är väl representerade på olika FESPA-event, hade placeringen av FESPA Digital i Barcelona en god effekt på deltagandet från Spanien, Portugal och Frankrike. FESPA-besökarna kom denna gång från totalt 111 länder.
I nästa nummer av AGI, 480, som kommer ut den 22 mars, publicerar vi vår Fespa-rapport.