Årets Hasselbladspris till britt

PUBLICERAD: 8 mars 2012
UPPDATERAD: 8 mars
Paul Graham. FOTO: Creative Commons.

Hasselbladsstiftelsen har utsett den brittiske fotografen Paul Graham till 2012 års mottagare av Hasselbladsstiftelsens internationella pris i fotografi.

Prisutdelning kommer att äga rum i London den 8 mars 2012. En utställning med pristagarens verk, Paul Graham – 2012 års Hasselbladpristagare, öppnar den 26 oktober 2012 i Hasselblad Center i Göteborgs Konstmuseum. I samband med utställningen kommer ett eller flera seminarier med pristagaren att anordnas.

Stiftelsens motivering till valet av Paul Graham som 2012 års prismottagare lyder:

Paul Graham är en av de mest briljanta fotograferna i sin generation. Under sin nästan 40-åriga karriär har han utvecklat ett extremt fokuserat och högst personligt konstnärskap som är konsekvent utan att någonsin bli monotont. I bilder som är både finkänsliga och subtilt politiska åskådliggör han spåren av den annars inte skönjbara ″tidsandan″. Med sina djupa insikter i det fotografiska mediets potential har han fortlöpande skapat nya former för alla aspekter av det fotografiska arbetet. Det gör honom till en stor förnyare av fotografin och en frontfigur bland de fotografer som drivs av ett stort engagemang i sin samtid.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke