Elanders har ingått avtal om att köpa två tyska företag inom foto och onlinehandel. För runt 70 miljoner kronor kommer de åt två ledande företag med en omsättning på 150 miljoner kronor och en vinst på runt tio procent av detta. Allt enligt ett pressmeddelande från företaget.
De tyska bolagen heter Fotokasten och Deutsche Online Medien. Genom förvärven fortsätter Elanders sin internationella expansion samt får tillgång till den allra senaste tekniken inom e-handelslösningar och web-to-business. Förvärven är i linje med Elanders strategi att växa inom dessa segment samt att bredda sitt erbjudande och sin kundbas, uttalar företaget.
Tillsammans omsatte Fotokasten och Deutsche Online Medien cirka 150 miljoner kronor under räkenskapsåret 2010/11 med en rörelsemarginal om cirka 10 procent och förväntas bidra positivt till Elanderskoncernens omsättning och resultat redan under 2012.
Förvärven av bolagen sker genom en riktad nyemission av 3,2 miljoner B-aktier i Elanders AB. Vidare kan en mindre kontant tilläggsköpeskilling komma att utgå.
Elanders huvudägare, Carl Bennet AB, kommer att ge säljarna av Fotokasten (översättes: Fotobutiken) och Deutsche Online Medien en rätt att sälja ovanstående aktier till Carl Bennet AB. Lösenpriset är satt mellan 25 kronor och 35 kronor beroende på den finansiella utvecklingen i de förvärvade bolagen under 2012 och 2013. Förvärven är villkorade av att bolagsstämman i Elanders ger sitt godkännande.
Fotokasten är ett starkt och välkänt varumärke på den växande tyska marknaden inom personifierade fotoprodukter, såsom fotoböcker och kalendrar till konsumenter. d|o|m utvecklar tekniska lösningar för digitala foto- och trycktjänster. De har tillsammans 35 anställda.
Förvärven innebär att Elanders fortsätter sin strävan mot att vara ett innovativt företag. Deutsche Online Medien kommer att ge Elanders tillgång till den senaste tekniken inom e-handelslösningar och Fotokasten kommer att ge Elanders ett utökat erbjudande inom web-to-business och personifierade fotoprodukter.
Samtidigt tar Elanders steget in på konsumentmarknaden, där fotokasten med sina hundratusentals kunder utnyttjar Deutsche Online Mediens tekniska lösningar.
– Genom dessa förvärv får Elanders tillgång till såväl djup erfarenhet inom teknikutveckling som kunskap om konsumentmarknaden. Med detta följer också en kundbas med närmare 400 000 återkommande kunder. Fotokastens och Deutsche Online Mediens kunnande och tekniska plattform i kombination med Elanders globala närvaro möjliggör en vidare expansion till andra marknader och världsdelar, säger Magnus Nilsson, koncernchef i Elanders.
Elanders har sedan flera år tillbaka ett nära samarbete med både Fotokasten och Deutsche Online Medien och ansvarar för deras produktion och färdiggörning av fotoprodukter och andra trycksaker. Under 2011 uppgick denna försäljning till cirka 60 miljoner kronor.
Fotokasten och Deutsche Online Medien kommer fortsatt att drivas under sina respektive varumärken, men kommer att ingå i Elanderskoncernen. Företagen förväntas bidra positivt till koncernens omsättning och resultat redan under 2012, även beaktat den omsättning Elanders redan idag har till dessa bolag.