En trycksak får nytt liv

PUBLICERAD: 26 mars 2012
UPPDATERAD: 26 mars

En bortglömd propagandaaffisch från andra världskriget återfanns av en slump år 2000. Idag har ”Keep Calm and Carry On” fått kultstatus.

En kort tid efter att andra världskriget brutit ut fick brittiska Ministry of Information i uppdrag av den brittiska regeringen att trycka ett antal moralhöjande affischer som skulle sättas upp i hela riket.

Bakgrundsfärgen skulle sticka ut och affischerna skulle vara enhetliga i form. Samtidigt var enkelhet ett nyckelord och alla affischer pryddes också av Kung Georg den sjättes krona. Totalt trycktes det upp tre olika affischer med tre budskap. Dock användes inte den tredje, av en enkel anledning – de brittiska öarna invaderades aldrig. ”Keep Calm and Carry On”, som budskapet löd på den tredje affischen, skulle endast användas om Storbritannien blev invaderat av marktrupper. Eftersom den inte användes föll den i glömska i 60 år tills en bokhandlare från Barter Books av en slump hittade en affisch gömd i en gammal dammig boksamling.

Budskapet och affischen blev snabbt populärt och idag har flera brittiska företag fått rätten att trycka affischen, även på en rad nya produkter som t-tröjor, kakburkar, Iphone-skydd och solstolar. Budskapet har också parafraserats med mindre rumsrena budskap och säljs ofta på marknader i brittiska storstäder.

Läs mer på Wikipedia

Exempel på produkter

Barter Books webbplats

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Tror på succé för högblank wrapfolie

I våras lanserade 3M fyra wrapfolier i 2080-serien med högblank finish. Under hösten har ytterligare åtta kulörer lagts till, bland annat nyanser som Envy Green och Deep Space.
KAO HG 2

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2