Idéforum för medieindustrin

PUBLICERAD: 7 maj 2012
UPPDATERAD: 7 maj

I slutet av mars anordnades det första stora internationella idéforumet för medieindustrins hela värdekedja, från skogsråvara till kunder, med deltagare från Norden, Europa och USA. Branschen och representanter från några av de större aktörerna samlades i Tärnaby under rubriken ”Does print make a difference?” En fråga som genomsyrade föredrag, workshops och middagsdiskussioner.

Syftet med Tärnaby Forum är att samla mediebranschen för erfarenhetsutbyte och diskussion runt viktiga framtidsfrågor. Har papper som informationsbärare en plats i den framtida kommunikationsprocessen, vilka frågor ska branschen fokusera på och hur skall vi möta kundernas intresse för att utveckla trycksakens förmåga att stärka både varumärke och försäljning?

Vilka blev då slutsatserna från Tärnaby Forum?

IKEA, Stadium och Oriflame visade att papper som informationsbärare fungerar, gör skillnad och ger en bra ROI (return on investment).

Papper har en stor okänd potential i form av kreativa lösningar som branschen måste bli bättre på att kommunicera. Genom att förstå kundernas utmaningar kan vi föreslå bättre lösningar som bidrar till att stärka både försäljning och varumärket.

Pappersburen information är ingen miljöbov. Branschen måste ta alla tillfällen i akt att marknadsföra trycksakers goda miljöprofil.

Avslutningsvis tilldelades Lars Carlson, före detta global purchase manager för papper och tryck vid Inter IKEA System B.V., första utgåvan av ”The Tärnaby Forum Award” för sina mångåriga insatser inom detta område.

Tärnaby Forum arrangerades av Helprint OY, Stora Enso och Ruter AB.

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.
PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.
Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.
Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 
eProdictivity 1

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922