I slutet av mars anordnades det första stora internationella idéforumet för medieindustrins hela värdekedja, från skogsråvara till kunder, med deltagare från Norden, Europa och USA. Branschen och representanter från några av de större aktörerna samlades i Tärnaby under rubriken ”Does print make a difference?” En fråga som genomsyrade föredrag, workshops och middagsdiskussioner.
Syftet med Tärnaby Forum är att samla mediebranschen för erfarenhetsutbyte och diskussion runt viktiga framtidsfrågor. Har papper som informationsbärare en plats i den framtida kommunikationsprocessen, vilka frågor ska branschen fokusera på och hur skall vi möta kundernas intresse för att utveckla trycksakens förmåga att stärka både varumärke och försäljning?
Vilka blev då slutsatserna från Tärnaby Forum?
IKEA, Stadium och Oriflame visade att papper som informationsbärare fungerar, gör skillnad och ger en bra ROI (return on investment).
Papper har en stor okänd potential i form av kreativa lösningar som branschen måste bli bättre på att kommunicera. Genom att förstå kundernas utmaningar kan vi föreslå bättre lösningar som bidrar till att stärka både försäljning och varumärket.
Pappersburen information är ingen miljöbov. Branschen måste ta alla tillfällen i akt att marknadsföra trycksakers goda miljöprofil.
Avslutningsvis tilldelades Lars Carlson, före detta global purchase manager för papper och tryck vid Inter IKEA System B.V., första utgåvan av ”The Tärnaby Forum Award” för sina mångåriga insatser inom detta område.
Tärnaby Forum arrangerades av Helprint OY, Stora Enso och Ruter AB.