Formar morgondagen med HP Indigo

PUBLICERAD: 11 maj 2012
UPPDATERAD: 11 maj

Allkopi är ett norskt printföretag som lyckats visa lönsamhet genom de senaste årens kris. Strategiska investeringar i utrustning och marknad har givit resultat. Just nu sonderar de terrängen för placeringen av sitt nya stortryckeri i Osloregionen.

– Vi är ett av få tryckerier som förmått att tjäna pengar på offset, säger vd Jørn Aalefjær. Det tänker vi fortsätta med. Men ständigt fler och lägre upplagor gör att vi nu satsar på digital offset med HP Indigo.

Allkopi skrev, som första företag i Norden, kontrakt med Visutech om leverans av en HP Indigo 10000 – den nya B2-maskinen som nu går i sluttest på fabriken och ska börja levereras till kunder inom ett år. Dessutom har företaget köpt en HP Indigo 7600 för omedelbar leverans. Med den får de möjlighet att trycka täckvitt, trycka på plast, prägla och mycket annat.

 

Långsiktiga

– Norge är en liten ö i den europeiska ekonomin, säger Jørn Aalefjær. Vi är Europas Dubai. Inom Allkopi lyssnar vi på marknaden och analyserar den. Sedan anpassar vi vår resursförbrukning till det vi ser. Och det vi ser är att Norges ekonomi kommer att vara stark i åtminstone 30 år till.

– Det görs mycket marknadsföring i Norge. Mycket av den behöver vara segmenterad. Så länge inte ekonomin faller ihop, så har vi levebröd.

– Vi har alltid tjänat pengar och varit försiktiga med hur vi går in. Vi går in där det finns ett värde att hämta. Vi går inte in där marknaden ska byggas från scratch. Vi går in där det finns en klar marknad att börja med. Sedan gör vi saker annorlunda. Vi är en av få som driver offsettryck lönsamt i Norge.

Espen Normann Olesen från Allkopia fyller i:

– Vi gör offset på det sätt som våra kunder vill ha. Det är sättet vi vill tjäna pengar på. Vi går inte efter de stora volymerna på 100 000 och över. Det var en strategi vi lade när vi flyttade till nuvarande lokaler och gick från 50 x 70 till 70 x 100 cm i våra pressar.

 

Navet blir webb-to-print

Allkopi har ambitionen att den 1 augusti presentera marknadens bästa webb-to-print.

– Kunden kommer att kommunicera via skärmen i framtiden. Det är ingen tvekan om det, säger Jørn Aalefjær.

– Vi kommer att köpa mer framöver, säger Jørn. Vi har ett dedikerat team på tre team som tittar på allt från workflow till färdiggörning. De som gör ett bra jobb med att berätta för våra tre Drupateam, med tre personer i varje, vad de kan göra, de kan få order. Men orderna kommer inte på Drupa. HP och Visutech är de enda vi skriver med härnere.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong