Formar morgondagen med HP Indigo

PUBLICERAD: 11 maj 2012
UPPDATERAD: 11 maj

Allkopi är ett norskt printföretag som lyckats visa lönsamhet genom de senaste årens kris. Strategiska investeringar i utrustning och marknad har givit resultat. Just nu sonderar de terrängen för placeringen av sitt nya stortryckeri i Osloregionen.

– Vi är ett av få tryckerier som förmått att tjäna pengar på offset, säger vd Jørn Aalefjær. Det tänker vi fortsätta med. Men ständigt fler och lägre upplagor gör att vi nu satsar på digital offset med HP Indigo.

Allkopi skrev, som första företag i Norden, kontrakt med Visutech om leverans av en HP Indigo 10000 – den nya B2-maskinen som nu går i sluttest på fabriken och ska börja levereras till kunder inom ett år. Dessutom har företaget köpt en HP Indigo 7600 för omedelbar leverans. Med den får de möjlighet att trycka täckvitt, trycka på plast, prägla och mycket annat.

 

Långsiktiga

– Norge är en liten ö i den europeiska ekonomin, säger Jørn Aalefjær. Vi är Europas Dubai. Inom Allkopi lyssnar vi på marknaden och analyserar den. Sedan anpassar vi vår resursförbrukning till det vi ser. Och det vi ser är att Norges ekonomi kommer att vara stark i åtminstone 30 år till.

– Det görs mycket marknadsföring i Norge. Mycket av den behöver vara segmenterad. Så länge inte ekonomin faller ihop, så har vi levebröd.

– Vi har alltid tjänat pengar och varit försiktiga med hur vi går in. Vi går in där det finns ett värde att hämta. Vi går inte in där marknaden ska byggas från scratch. Vi går in där det finns en klar marknad att börja med. Sedan gör vi saker annorlunda. Vi är en av få som driver offsettryck lönsamt i Norge.

Espen Normann Olesen från Allkopia fyller i:

– Vi gör offset på det sätt som våra kunder vill ha. Det är sättet vi vill tjäna pengar på. Vi går inte efter de stora volymerna på 100 000 och över. Det var en strategi vi lade när vi flyttade till nuvarande lokaler och gick från 50 x 70 till 70 x 100 cm i våra pressar.

 

Navet blir webb-to-print

Allkopi har ambitionen att den 1 augusti presentera marknadens bästa webb-to-print.

– Kunden kommer att kommunicera via skärmen i framtiden. Det är ingen tvekan om det, säger Jørn Aalefjær.

– Vi kommer att köpa mer framöver, säger Jørn. Vi har ett dedikerat team på tre team som tittar på allt från workflow till färdiggörning. De som gör ett bra jobb med att berätta för våra tre Drupateam, med tre personer i varje, vad de kan göra, de kan få order. Men orderna kommer inte på Drupa. HP och Visutech är de enda vi skriver med härnere.

 

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam