Marknadsundersökningsföretaget Yougov har på uppdrag av Canon för andra gången genomfört en undersökning om svenskarnas informations- och kommunikationsbeteenden i arbete och studier.
Resultaten visar att de som kommunicerar via dator i sitt arbete eller studier lägger allt mer tid på att leta efter information. Många gånger tas beslut utan tillräckligt informationsunderlag på grund av att det är för svårt eller tidsödande att hitta. Samtidigt är det vanligt att information hamnar i orätta händer.
Undersökningen visar att den andel som lägger en halvtimme eller mer om dagen på att leta information har ökat från 43 till 47 procent. Bryts resultatet ned ytterligare visar det sig att en fjärdedel, 26 procent, lägger mellan en halvtimme och en timme om dagen åt letande. Det motsvarar 10–20 timmar i månaden. 13 procent lägger en till två timmar om dagen och nära var tionde lägger mer än två timmar om dagen på att leta. Det motsvarar från en arbetsvecka per månad och uppåt.
Över hälften av svenskarna (52 procent) fattar dessutom beslut utan tillräckligt informationsunderlag minst varje vecka, trots att de vet att informationen finns. Anledningen t är att den upplevs för svår eller tidsödande att hitta. Resultaten visar dock skillnader mellan kvinnor och män. Dagligen fattar var femte man, 21 procent, beslut grundade på otillräckliga informationsunderlag. Det är nästan dubbelt så många jämfört med kvinnorna, där motsvarande andel är 13 procent.
– De stora informationsmängderna är ett problem för både organisationer och enskilda medarbetare, säger Christoffer Bohrn, produktchef för dokumentlösningar på Canon Svenska. Det är uppenbart att svenska arbetsgivare behöver se över informationshanteringen och erbjuda effektivare, säkrare och mer lätthanterliga sätt för att lagra och dela information.
Även om mycket information är svår att hitta när man behöver den är det ändå vanligt att den hamnar i orätta händer. 75 procent kommer ibland över material eller information som inte är ämnat för dem. Av dessa uppger flest att de ser informationen i eller vid skrivaren, därefter kommer intranät eller liknande och den egna e-postinkorgen.