Tryckerikoncernen V-TAB firade i början av maj sin senaste investering, Komori System 38D, med stor fest i Vimmerby. Företaget är specialiserade på små och medelstora upplagor och investeringen är ett led i att bredda möjligheterna, både i sidantal och upplagestorlek.
– Snabbheten i plåtbyten och färginställning är helt oslagbar, säger Joachim Andersson, försäljningschef magasin, V-TAB. Pressen ställer om till nästa jobb på nio minuter, vilket är blixtsnabbt, och tack vare det precisa färginställningssystemet justeras färgerna på rekordtid. Sammantaget minskar detta också makulaturen med flera tusentals ex.
Resemagasinet Vagabond och affärsmagasinet DI Weekend hör till de första som rullar mellan valsarna.
– Den nya pressen är som gjord för livsstilsmagasin om resor, båtar, mat, mode och whisky på 64 sidor eller mer, upp till cirka 70 000 ex. Det finns inget som slår den där, vare sig när det gäller effektivitet eller kvalitet. Man kan också samköra jobb med systermaskinen, en Komori System 38S, vilket ökar flexibiliteten avsevärt.
V-TABs strategi stavas konsolidering, innovation och investering, vilket det senaste förvärvet visar. Målet är att dubblera omsättningen de närmaste tre åren.
– Det här visar att vi verkligen satsar för framtiden. Vi har tagit ett innovationssteg mot miljövänligare och ännu mer kostnadseffektiv heatsetproduktion – samtidigt som vi stärker positionen i norra Europa, säger Peder Schumacher, vd för V-TAB.