Slutrapport: Både upp och ner på Drupa

PUBLICERAD: 23 maj 2012
UPPDATERAD: 23 maj

I sin slutrapport från Drupa berättar Messe Düsseldorf att de hade 314 500 besökare från 130 länder på Drupa. Det var en minskning med 75 500 sedan förra Drupa. Andelen beslutsfattare ökade dock kraftigt, från 44,4 till 50,8 procent. Det visar att minskningen framför allt bestod av att färre personer från företagen kom. Detta gällde speciellt företagen i Tyskland. Ändå kom nära 40 procent av besökarna från Tyskland. Sedan följde Indien (15 000 besökare), Belgien, Frankrike och Holland – alla tre länder som kan nås med bil på några timmar.

– Bara den tyska grafiska industrin har förlorat 3200 företag och över 61 000 arbetsplatser de senaste 10 åren. I USA har under samma tid 7700 företag upphört att existera, säger Werner Dornscheidt, som är mässchef.

Två områden i världen utmärkte sig genom en extra kraftig ökning. Det var Indien och Sydamerika – speciellt Brasilien. Över 27 000 personer hade tagit sig från Central- och Sydamerika.

De 1850 utställarna var överlag positivt överraskade över att det gjordes så mycket affärer. Hälften av mässbesökarna hade antingen köpt något på mässan eller planerade att köpa något som de hittat på Drupa.

Nästa Drupa är om fyra år, den 2 till 15 juni. Så vår nordiska förhoppning om att kunna avsluta affärerna innan semestern kommer att bli besvärligare nästa gång. Men innan dess kan vi glädja oss till Print 2013, som hålls den 5-7 februari nästa år på Kistamässan. Mycket av det nya kommer då att visas på hemmaplan.

(Extra kunskap: Titta på bilden. Den visar ett antal röda Drupaflaggor. Du kan veta att bilden som mässan skickat ut är från förra eller tidigare Drupa. Under årets Drupa fanns nämligen flaggor i alla färger. Ett par veckor innan Drupa utlystes nyval i Rheinland Westphalen – den delstat där Düsseldorf ligger. Då kunde ju inte mässan flagga för den ena sidan. Därför trycktes snabbt massor av flaggor i alla olika färger. Så det var inte anblicken av Drupas flaggor som gjorde att sossarna vann stort i valet.)

Senaste nytt

Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Marabu tror starkt på sitt nya storformatsmärke Liyu. En av fördelarna är flexibiliteten i hur man kan utrusta maskinerna för stora volymer eller spännande bläckuppsättningar. Men finns det intresse för neon och fluorescerande färger? 

FotoJet---2025-11-12T143615.355
Faktorer för framgång: färg, fart och flexibilitet

Braille är en intressant nischmarknad

Braille – eller punktskrift, som läses med fingrarna av synskadade – kan i princip produceras av vilken UV-skrivare som helst som kan lägga färg i flera lager.

DCS_01
Braille är en intressant nischmarknad

Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Antalis köper nederländska Texo Trade Services.

tts-banner
Förvärv: Antalis styrker sin position inom textiltryck

Rekordstark period för Billes Tryckeri: "All time high"

Billes tryckeri i Mölndal har stark vind i seglen. Det senaste året har de investerat stort i bland annat den nya hybrida storformatsskrivaren från Fujifilm som ökat kapaciteten markant. Idag har Billes den enda Eurosize offsetpressen i Norden som används för att trycka affischer för kollektivtrafiken i Sverige, Norge och Danmark.

BillesDSC_1958
Rekordstark period för Billes Tryckeri: ”All time high”

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj