Umeåtryckeri börjar med processfritt

PUBLICERAD: 24 maj 2012
UPPDATERAD: 24 maj
Kenneth Grahn och Ann-Christine Olofsson.

I lokalerna hos Larsson & co i Umeå håller man just nu på att montera ned den gamla filmsättaren. Intill står sedan några veckor Fujifilms CTP och matar ut den processfria plåten Brillia HD Pro-T3.

– Att komma bort från kemihantering och få en tryckfärdig plåt är bra både av miljöskäl och ur kostnadssynpunkt, vilket uppskattas av våra kunder. Den moderna tekniken ger oss också en effektivare produktion med möjlighet att växa och skapa arbetstillfällen här i Umeå, säger Kenneth Grahn, vd och delägare.

Familjeföretaget Larsson & Co:s Tryckeri AB i Umeå grundades 1923 och drivs idag av syskonen Kenneth Grahn och Ann-Christine Olofsson. Deras farfar Oskar Grahn var med nästan från starten och därefter tog pappa Bengt och mamma Inga över och drev sedan företaget fram till 1990, när det var Kenneth och Ankis tur att driva det vidare.

– Vi har alltid jobbat långsiktigt och köper teknik när vi ser att den fungerar, och när vi har pengar till det. Vi vill inte ligga bankerna till last och ha dem flåsande över oss. Och detta har ju visat sig fungera, Larsson & co fyller faktiskt 90 år nästa år!

Idag är de totalt sju anställda, en liten ”tomteverkstad” som Kenneth säger, med i huvudsak lokal industri och företag på orten som kunder. De gör alltifrån att utbilda kunder i olika programvaror, till att producera och distribuera deras trycksaker.

– Vi jobbar oftast direkt mot slutkund. Vi har en egen ateljé med tre personer som kan webb, layout och grafisk design. Dessutom kan vi ge förslag på papper och bildningar som vi vet fungerar, och då vet kunderna att det blir som de har tänkt.

Om framtiden säger Kenneth att ”ja, man får väl titta i kulan, haha, nej, det är nog bara att köra på med digital- och offsettryck”. Kenneth hoppas att det ska bli en återgång i att kunderna i första hand vänder sig till sin lokala aktör.

– Att producera och konsumera lokalt är både miljömässigt bra och så stannar skattemedlen i den lokala regionen. Jag hoppas att fler företag börjar tänka på det. Och för vår del gäller det att vara envisa, tjuriga och uthålliga, det blir inga nya fina bilar här inte!

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex