Raggar elever på Yrkes-SM

PUBLICERAD: 31 maj 2012
UPPDATERAD: 31 maj
Tomas Bratt, biträdande rektor på Mediegymnasiet i Malmö.

På årets Yrkes-SM i Malmö är de grafiska yrkena inte med i själva tävlingen. Däremot visar branschen upp sig för potentiella elever. Det har gymnasierektorn Tomas Bratt sett till.

Att medverka på utställningen på Yrkes-SM med monter ser Tomas Bratt, biträdande rektor på Mediegymnasiet i Malmö, som en självklarhet. Gymnasiet har både en designutbildning och en utbildning i grafisk produktion och det gäller att hela tiden nå ut till nya kullar.

– Hit kommer tusentals åttondeklassare och det är här som vi har möjlighet att skapa intresse kring branschen och de yrkesval som finns.

I den ”grafiska” montern står läraren Roger Kristiansson och demonstrerade både analog och digital teknik i form av screentryck och en storformatskrivare. Dessutom kör man bilfoliering några gånger per dag. Det som lockade mest i montern var nog screentrycket, för det var en ständig kö till bordet där Roger Kristiansson stod och screentryckte på små ficklampor som killar och tjejer kunde få med sig.

Läraren Roger Kristiansson förklara screentekniken för intresserade åttondeklassare.

Idén och engagemanget bakom montern står Tomas Bratt för. Samtidigt har GFF och lokala tryckerier i Malmö byggt upp och tillhandahållit utrustning och inredning. Men det skulle behöva göras mer, menar Tomas.

– De grafiska gymnasieutbildningarna har klingat av, inte minst sedan man flyttade dem från media till den industritekniska sektorn. Här i Skåne är vi ensamma om en teknisk utbildning, det finns en i Falun och ett par i Stockholmstrakten. Reformen gör att det är svårt att hitta elever och jag hade önskat att fler aktörer i branschen hade engagerat sig.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS