fredag 22. februari – vecka 8
Molnettjänster och centraliserad repro för många tryckerier är några av nyheterna i Agfas prepresssystem. Dessutom finns här ett egenutvecklat system för att driva butik på nätet.
– Ett litet tryckeri, som producerar 3-5000 kvm plåt årligen, kommer snart att kunna lägga sin prepress helt i molnet. Tryckeriet slipper egna servrar och att tänka på programuppdateringar.
Det konstaterar Agfas Nordenchef Anders Medbo när vi träffar honom på Drupa. Där visar han oss också HPs bladserver som står på montern och berättar att en sådan är kraftig nog för att hantera all repro i hela Sverige.
Han berättar vidare att en annan molnettjänst är den egenutvecklade butiken, vilken erbjuds kunderna. I botten ligger en lösning från Chili, men resten är byggt av Agfa.
– I Belgien kör vi nu ett gigantiskt tidningssystem, helt som en molnettjänst. I Norden kör vi all demo på ett molnetsystem. När vi är ute hos en kund kopplar vi bara upp oss och sedan kan vi börja demonstrationen.
Stor flexibilitet
I höst kommer den årliga uppdateringen av Agfas Apogee system. I fjol skedde en viktig uppdatering med 7.0, som bland annat integrerade Impose och gjorde att även rulloffsettryckerier kunde arbeta med utskjutning i systemet. Årets uppgradering till 8.0 blir en mer vanlig uppdatering.
– För varje tryckpress skapas regler för var pass- och skärmärken samt kontrollstrip ska placeras. I reglerna ligger sedan inte bara utskjutning utan även profilerna för olika papper. Allt som behövs för att skjuta ut är som ett regelset, säger Anders Medbo och förklarar vilken revolution det här är:
– Operatören som kör prepress kan sedan bestämma i vilken press och med vilket papper det ska tryckas. Sedan kör produktionen i enlighet med det. När han släpper jobbet följer rippning etc. med. Det kan reducera den personal som sköter utskjutningen.
Tryckpressen kan ligga varsomhelst. Om ett tryckeri köper upp ett annat, kan de lägga in profilerna för det uppköpta tryckeriets pressar och sedan kan alla tryckpressar styras från en central repro. Får pressen på ett ställe problem, kan jobbet på några sekunder styras över till en annan press på ett annat tryckeri och där kommer plåten ut med rätt utskjutning samt med rätt profil för just den pressen.
– Den ansvariga på varje produktionsenhet är ansvarig för att deras enhet vid varje givet tillfälle har rätt profiler, rätt skärmärken etc. Får de in ny utrustning eller material så måste de se till att lägga in rätt värden i det gemensamma prepressystemet.
– En annan konsekvens av Impose är att det blir betydligt enklare att integrera olika affärssystem i Apogee. Det behövs betydligt mindre information från dessa system för att kunna starta upp jobb i prepressytemet, Så affärssystemet kan koncentrera sig om själva affärsdatat och behöver inte hantera ett fullständigt system för utskjutning eller hålla reda på utskjutning och liknande.
EBI erbjuder lösningar med målet att effektivisera grafisk produktion. Nu lägger de in en högre växel för att automatisera trycksaksproduktioner och förenkla för företag att skapa produktionsklara dokument, hela vägen från kundens datakälla till godkänt korrektur. En intäktskälla som den grafiska branschen har missat, menar Adim Lundin på EBI.
Publicerat av:Det blev bra utdelning för Signcom på Sign&Print Scandinavia. Enligt företaget skrev de avtal med kunder på en rad maskiner – storformatsskrivare, skärare och inte minst flatbäddsbjässen Mimaki JFX200.
Engelska Watkiss har byggt en online sadelhäft och trekniv till Ricohs flaggskepp – 135-sidors maskinen ProC 9210. Under tre år har Watkiss arbetat med att få fram den här maskinen, som är beräknad att hålla åtminstone två generationer laserskrivare. Så när skrivaren efter fyra-fem år pensioneras, så kopplas en ny maskin till Watkiss.
På mässans andra dag stod det klart. Halmstadsföretaget KB Media köper Plockmatics stans i B3-formatet. På mässan stod maskinen, med det spännande namnet RDC-3852, och producerade spelkort i ett rasande tempo. Det lockade KB Medias vd Lasse Sandberg.
På väg hem från Norge kom Patrik Sjölin på det nya namnet Addbrand. Han stannade bilen, googlade och saken var klar. Namnet Kuvertteamet gick i graven och ersattes i höstas av ett namn som tål att växa med och som fungerar i alla nordiska länder.
Sveriges bästa car wrappare heter Jonas Sjöström. Han stod som segrare i både World Wrap Masters och Hexis tävling The Battle som avgjordes på Sign&Print Scandinavia. Nu väntar VM i maj. – Det är en kvalitetsstämpel, säger Jonas som åker ner till VM med en lite annan inställning i år.
Publicerat av: