Endast en minoritet av amerikanska konsumenter är övertygade om att företag skyddar deras personliga information online. Det visar en undersökning från Truste, som hjälper företag med att skydda personuppgifter. Trots detta menar en majoritet av de digitala marknadsförarna att personalisering är fundamental för deras onlinestrategier.
Resultaten från undersökningen är inte upplyftande för någon som arbetar med marknadsföring i digitala kanaler. Endast 9 procent av deltagarna i undersökningen litar helt och hållet på att deras personinformation inte hamnar i orätta händer. 53 procent var inte övertygade om att företag skyddar deras personliga information. Det är en ökning med 12 procent jämfört med en undersökning som utfördes tre månader tidigare. Enligt Truste kan detta bero på en ökande skepsis, eller att de påståenden som deltagarna fick välja var annorlunda formulerade.
Det är inte bara amerikanska konsumenter som misstror företagens förmåga att skydda deras personuppgifter. Den brittiska direktmarknadsföringsorganisationen DMA har publicerat en undersökning som visar att det finns en växande andel konsumenter som aldrig lämnar ut sina uppgifter. Denna siffra har stigit från 25 procent 1997, till 31 procent i år.