Konica Minolta byter svensk vd

PUBLICERAD: 23 augusti 2012
UPPDATERAD: 23 augusti

Thomas Parmbäck blir ny vd för Konica Minolta Business Solutions Sweden AB, med tillträde under hösten 2012. Thomas kommer närmast från Evry där han är vice vd.

– Jag brinner för att utveckla och driva positiva förändringar ur starka enskilda enheter genom fokusering och teamwork, säger Thomas Parmbäck. Jag uppskattar profilen och målbilden inom bolaget som handlar om kundnärhet och kundfokus, goda affärer, gemensamma värderingar, beslutskraft och driv nära kund. Detta samtidigt som man måste skapa en tydlighet i erbjudande, processer och styrning för att dra gemensam nytta av den kraft som det ger. På det sätt som bolagets ambitioner har presenterats för mig så vill jag mer än gärna vara med och bidra i det uppdraget.

Fram till sammanslagningen mellan EDB och Systeam var Thomas Parmbäck vd på EDB från 2006. Konica Minoltas nuvarande Sverige-chef Mark Makimoto kommer att finnas kvar i den svenska organisationen som vice vd. Jan Gustafsson är som tidigare vd för dotterbolaget Koneo AB och Koneokedjan.

Thomas Parmbäck har tidigare arbetat på bolag som IBM, Tieto Enator, ASG och DigiDoc. Han har lång erfarenhet från IT-branschen och från ledande roller både i Sverige och internationellt som vd, vice vd, affärsområdeschef och försäljningschef.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj