Nu har finalisterna i kommunikationstävlingen Svenska Publishing-Prisets avdelning Print 2012 utsetts.
Tävlingen är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling och priset har i år funnits i 20 år. Alla sorters verksamhet är med och tävlar med sina webbsidor, trycksaker och skyltning. Juryn bedömer helheten, inte bara designen. Vinnarna tillkännages under Svenska Publishingdagen den 14 november i Aula Magna, Stockholms universitet.
Medan andra priser lyfter fram slagkraftig reklam, så väljer Svenska Publishing-Priset att granska typografi, journalistiskt innehåll, formgivning, utförande och användbarhet.
– Vi säger att det är ett pris för de 95 procent kommunikation som är vardag i kommuner, på företag och förlag samt i banker och myndigheter, säger juryns ordförande Peter Ollén.
– Vi fick in nästan 400 tävlingsbidrag i år. Som vanligt var kvaliteten genomgående hög. Speciellt bland facktidningar och myndigheternas webbsidor tycker jag att många verkligen anstränger sig för att med bild, text och grafiska element förmedla en förståelse och äkta kunskap till läsaren.
Bland årets runt 150 nominerade finns både tryckta produkter och webbsidor gjorda ”inhouse” på företag och sådana som är producerade av en byrå, ett tryckeri eller en konsult. Alltifrån SLUs Programkatalog till Polarforskningssekretariatets årsbok och Chefstidningen.
Tävlingens avdelning för Print är indelad i tjugofyra kategorier, från Besöksguider till Årsredovisningar – organisationer.
Svenska Publishing-Priset delas i år ut för tjugonde gången och är Sveriges mest heltäckande grafiska kommunikationstävling. Tävlingen, som arrangeras av förlaget AGI, täcker de flesta aspekter av medial kommunikation. Alla företag, organisationer, myndigheter, kommuner, förlag, byråer, konsulter etc. har kunnat anmäla alster av olika slag till tävlingen.
Juryn för Svenska Publishing-Prisets avdelning Print har bedömt design, textinnehåll, visuellt innehåll samt trycksaken som fysisk produkt.
Flest nomineringar 2012 i avdelningen Print har Elanders (åtta nomineringar), tätt följda av Bokförlaget Max Ström med sju nomineringar. Cox Stockholm, Forma Books och Intellecta har vardera fyra medan Brand Emotional Response Group, Bror Rudi Creative, Nordiska Tidningsbolaget och NY reklambyrå har vardera tre.
Spänningsmomentet kommer vid prisutdelningen i Aula Magna på Stockholm universitet på kvällen den 14 november. Den dagen blir mycket händelserik, med seminarier under hela dagen samt möjlighet att träffa och prata med många av de nominerade och andra specialister, vilka samlas i en speciell utställning, som är öppen hela dagen i Aula Magnas foajé. Dagen avslutas vid 20-tiden, när det avslöjas vem som får Stora Publishing-Priset i vardera tävlingsavdelningarna Digitalt, Print och Sign.
Vilka som nomineras i avdelningarna Digitalt och Sign offentliggörs i början av september.