Metsä Board utökar arkningskapaciteten

PUBLICERAD: 4 september 2012
UPPDATERAD: 4 september

Metsä Board ökar sin service och kan nu leverera mer falskartong i ark till kunderna. Med två arklinjer i bruket i Äänekoski ökar arkningskapaciteten med 70 000 ton och har möjlighet att öka ytterligare. Snart öppnas också ett nytt Express Board servicecenter i Tyskland.

Arkningsanläggningen i Äänekoski kommer att arka en del av den utbyggda produktionskapaciteten av falskartong som blev klar tidigare i år samt delvis ersätta den arkning som tidigare skett externt. Produkterna Carta Integra och Carta Solida, vilka tillverkas i Äänekoski, är avsedda för högkvalitativa förpackningar och trycksaker.

– Vi upplever en ökande efterfrågan på vår falskartong i ark och har därför ökat arkningskapaciteten i såväl Äänekoski som snart även i Gohrsmühle, säger Markku Romano, ansvarig för försäljningen av kartong i Europa, Mellanöstern och Afrika.

Senare under september öppnar Metsä Board ett nytt Express Board servicecenter för alla sina falskartongprodukter i sitt tyska bruk Gohrsmühle. Arkningskapaciteten kommer att bli 60 000 ton per år med möjligheter för framtida expansion. Express Board är idealiskt för order som kräver korta leveranstider, liksom för mindre order. Däremot är fortfarande direktorder det gynnsammaste för kunder som vet sina specifikationer och volymer långt i förväg.

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke