KBA, som är den enda av de stora tryckpressleverantörerna som förmått att tjäna pengar genom krisåren, har gjort Martin Sigsgaard till ny nordisk chef. Martin har hittills varit ansvarig för arkpressförsäljningen.
– Jag ställde också som krav för att ta jobbet, att jag fortsatt skulle vara ansvarig för en del av försäljningen. Jag vill inte mista tiden ute på marknaden, säger Martin Sigsgaard, som redan vet vad han vill ta tag i:
– Jag vill att vi ska ha en bredare produktportfölj. Vi tycker om att sälja tryckpressar, men när den försäljningen minskar är det bra att även ha andra produkter. Jag tror inte att det ska vara tryckfärg, för det kräver en speciell expertis som jag inte tänker bygga upp. Men annan grafisk utrustning och förbrukningsmaterial är sådant som jag tittar på.
Starka rötter
Martin Sigsgaard har starka rötter i den grafiska branschen. Han började hos den danska Roland återförsäljaren, där han var ansvarig för marknadsföring och försäljningen av Misomex robotar för utskjutning av film. Sedan arbetade han åtta år hos Heidelberg, där han bland annat sålde digitaltryck. I båda dessa företag såldes både tryckpressar, annan grafisk utrustning samt förbrukningsmaterial. När Martin Sigsgaard nu vill bredda KBAs verksamhet, är det alltså till något som han redan har bred erfarenhet av.
– Ett annat område som jag kommer att fokusera, är att jag vill ha serviceavtal med alla våra kunder stora som små. Paketen kan vara mer eller mindre omfattande men de ska tillsammans ge en stabil inkomst till serviceorganisationen, samtidigt som kunderna vet att det finns utbildade tekniker tillgängliga. Kunderna minskar antalet maskiner och kör istället två- och treskift, parallellt med ett högt kapacitetsutnyttjande, så det finns krav på service dygnet runt.
75 procent hanteras över nätet
KBA har call-center med tekniker i Singapore och Tyskland. Dygnet runt finns teknisk personal beredd att ta tag i problem. Hälften av alla samtal rör sådant som teknikerna kan lösa genom att, via internet, gå in i maskinen och rätta till det. Ytterligare 25 procent kan åtgärdas genom att de talar om för tryckaren vad som ska göras och denne kan sedan åtgärda det. Det reducerar antalet servicebesök till en fjärdedel – nämligen de som inte kan lösas på något av de två förstnämnda sätten.
Existensberättigande
– Det som berättigar vår existens är att dagens tryckpressar kan arbeta dubbelt så effektivt som de som är tio år gamla. Det handlar om en kombination av att vara mindre personalkrävande, kräva mindre makulatur och ha snabbare intag och högre arbetshastighet. Företag som tidigare, för säkerhets skull, hade flera pressar, väljer i dag ofta att nöja sig med en maskin. Det är lite känsligt i förhållande till kunder som förväntar sig att det finns back-up, men här kommer service in och ska säkra att det inte blir ett problem.
– När de gamla maskinerna ska säljas, så är femfärg plus lack och sexfärg plus lack de mest populära maskinerna. De säljer vi till framför allt Sydamerika och Afrika. De begagnatköpare som är tillräckligt avancerade för att klara en åtta- eller tiofärgspress, är ofta också mogna att köpa en fabriksny sådan, avslutar Martin Sigsgaard.