KBA stärker fokus på verkligheten

PUBLICERAD: 13 september 2012
UPPDATERAD: 13 september

KBA, som är den enda av de stora tryckpressleverantörerna som förmått att tjäna pengar genom krisåren, har gjort Martin Sigsgaard till ny nordisk chef. Martin har hittills varit ansvarig för arkpressförsäljningen.
– Jag ställde också som krav för att ta jobbet, att jag fortsatt skulle vara ansvarig för en del av försäljningen. Jag vill inte mista tiden ute på marknaden, säger Martin Sigsgaard, som redan vet vad han vill ta tag i:
– Jag vill att vi ska ha en bredare produktportfölj. Vi tycker om att sälja tryckpressar, men när den försäljningen minskar är det bra att även ha andra produkter. Jag tror inte att det ska vara tryckfärg, för det kräver en speciell expertis som jag inte tänker bygga upp. Men annan grafisk utrustning och förbrukningsmaterial är sådant som jag tittar på.

Starka rötter
Martin Sigsgaard har starka rötter i den grafiska branschen. Han började hos den danska Roland återförsäljaren, där han var ansvarig för marknadsföring och försäljningen av Misomex robotar för utskjutning av film. Sedan arbetade han åtta år hos Heidelberg, där han bland annat sålde digitaltryck. I båda dessa företag såldes både tryckpressar, annan grafisk utrustning samt förbrukningsmaterial. När Martin Sigsgaard nu vill bredda KBAs verksamhet, är det alltså till något som han redan har bred erfarenhet av.
– Ett annat område som jag kommer att fokusera, är att jag vill ha serviceavtal med alla våra kunder  stora som små. Paketen kan vara mer eller mindre omfattande men de ska tillsammans ge en stabil inkomst till serviceorganisationen, samtidigt som kunderna vet att det finns utbildade tekniker tillgängliga. Kunderna minskar antalet maskiner och kör istället två- och treskift, parallellt med ett högt kapacitetsutnyttjande, så det finns krav på service dygnet runt.

75 procent hanteras över nätet
KBA har call-center med tekniker i Singapore och Tyskland. Dygnet runt finns teknisk personal beredd att ta tag i problem. Hälften av alla samtal rör sådant som teknikerna kan lösa genom att, via internet, gå in i maskinen och rätta till det. Ytterligare 25 procent kan åtgärdas genom att de talar om för tryckaren vad som ska göras och denne kan sedan åtgärda det. Det reducerar antalet servicebesök till en fjärdedel – nämligen de som inte kan lösas på något av de två förstnämnda sätten.

Existensberättigande
– Det som berättigar vår existens är att dagens tryckpressar kan arbeta dubbelt så effektivt som de som är tio år gamla. Det handlar om en kombination av att vara mindre personalkrävande, kräva mindre makulatur och ha snabbare intag och högre arbetshastighet. Företag som tidigare, för säkerhets skull, hade flera pressar, väljer i dag ofta att nöja sig med en maskin. Det är lite känsligt i förhållande till kunder som förväntar sig att det finns back-up, men här kommer service in och ska säkra att det inte blir ett problem.
– När de gamla maskinerna ska säljas, så är femfärg plus lack och sexfärg plus lack de mest populära maskinerna. De säljer vi till framför allt Sydamerika och Afrika. De begagnatköpare som är tillräckligt avancerade för att klara en åtta- eller tiofärgspress, är ofta också mogna att köpa en fabriksny sådan, avslutar Martin Sigsgaard.

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

HP lanserar fyra nya digitalpressar

HP meddelade nyligen lanseringen av fyra nya digitalpressar, HP Indigo 120K, Indigo 18K, Indigo 7K Secure och Indigo V2 för den kommersiella marknaden.
FotoJet-(65)

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2