Trevor Crawford, Ipex mässgeneral, höll i slutet av september ett pressmöte för att visa var man står inför Ipex 2014. Mässan har sedan Drupa drabbats av flera tunga avhopp från bland annat HP, Agfa och Heidelberg.
Det är solklart att den digitala sidan står för lejonparten av utställarna. Runt 70 procent av utställarna kommer från digitalsidan, det vill säga både prepress och digitaltryck. Det är en trend vi kommer att få se vid nästa Ipex-event. Vi kommer också att få se fler sektorer nere på mässgolvet, utöver de relativt nya områdena office automation, packaging and labels, kommer man även att fokusera på integrated crossmedia. Seminarierna blir allt viktigare och vi kommer att få se ännu fler på Ipex 2014.
Ipex blir också mer internationell. 2010 var 48 procent av besökarna internationella, 2014 förväntas siffran öka till 55 procent.
Det ser inte så illa ut på bokningssidan, över 100 utställare från 2010 har redan bokat om, runt 200 utställare är bekräftade. 38 000 kvadratmeter monteryta är bokad, totalt ska man upp i 60 000 kvadratmeter.