Österbergs firade fusion och investeringar

PUBLICERAD: 26 september 2012
UPPDATERAD: 26 september
Svante Blomqvist, Österbergs tryckeri, och Michael Ringvall, AD på Xperience.

Från och med årsskiftet blev de båda Nyköpingsbaserade tryckerierna Österbergs & Sörmlandstryck och Dahlströms ett tryckeri: Österbergs tryckeri. I slutet av augusti var allt på plats och det firade man med ett rejält öppet hus.

Under dagen, där man bjudit in både kunder och leverantörer, bjöds det på mat och dryck. Dessutom fick alla med sig en printad tavla av konstnären Jan Ed.

Svante Blomqvist på ursprungliga Österbergs & Sörmlandstryck berättar att man efter årsskiftet arbetat med att flytta in i Dahlströms lokaler, anpassa maskinparken och få snurr på den nya organisationen. Enligt Svante har allt fortlöpt avsevärt smidigare än förväntat.

– Det ligger nog i att vi aldrig riktigt varit konkurrenter här på orten, säger Svante Blomqvist. Snarare tvärtom. Vi blev fulla i skratt när vi jämförde våra kundlistor, för vi hittade mycket få överlapp.

Österbergs & Sörmlandstryck och Dahlströms var två likartade företag med en årlig omsättning på 11-12 miljoner var och runt tio anställda var. Dessutom hade man en likartad maskinpark, som nu genomgått några förändringar med syfte att optimera produktionen efter efterfrågan.

– Vi har skaffat en Ricoh Pro C751 EX, som är ett direkt svar på en konkret efterfrågan från våra kunder, säger Svante Blomqvist. Vi har även sålt två 50×70-maskiner och köpt en Heidelberg 50×70 med lackverk.

Som grädde på moset har det nya företaget fått en ny logotyp, ritad av AD:n Michael Ringvall på Xperience.

Läs vidare

Läkemedelsbranschen behöver bättre skydd

Produktsäkerhet är en viktig fråga för alla tillverkande branscher, men extra viktig för läkemedelsindustrin. Vid den årliga konferensen Pharma Anti-Counterfeiting Congregation talade Kodak om den senaste...

Talare klara för konferensen Digitalt textilprint

Den 6 februari 2014 kommer AGI hålla konferensen Digitalt textilprint på Kistamässan i Stockholm. Den senast tillkomna talaren är Andreas Skantze, vd på Big Image.

Fasar ut GTO 52-modellen

De fallande upplagorna, kortare leveranstiderna och kontinuerliga prispressen fortsätter i den grafiska branschen. Enligt Heidelberg är det här som deras...

Agfa Graphics inkjetbläck i belgiska pass

Agfa Graphics meddelar att deras UV-bläck kommer att användas för att producera belgiska pass. Dessa produceras hos Zetes Industries på två Bookmaster One-system.

Senaste nytt

Stockholmstryckeri växlar upp

US-AB lägger i en högre växel med ett fullutrustat broschyrhäftsystem från Plockmatic och satsar samtidigt på att bredda erbjudandet med en e-handelsplattform för profiltrycksaker.
Usab3

Vinnarna klara i folietävling

Den årliga Hexis-fototävlingen fick in fler än 450 bidrag. Nu har vinnarna utsetts.
Hexis_collage_1

Spandex satsar på pvc-fri folie

Med målet att det ska vara precis lika enkelt och billigt att välja pvc-fria som traditionella folier så lanserade Spandex i dagarna sin nya serie print- och skärfolier, ImagePerfect EverGreen.
Screenshot 2022-12-07 at 12.01.51

Servicefokus och försäljningsrekord i sikte

Återförsäljaren KA Olsson & Gems ser ut att stänga verksamhetsåret med de bästa försäljningssiffrorna någonsin, enligt försäljningschefen Emil Gillmor. Förklaringen beror delvis på ett uppsving på dekor­sidan. Samtidigt vässas produktportföljen ytterligare med fler nyheter för bilfolierare.
emil