Det är dags igen för PIDA, Packaging Impact Design Award, en tävling i förpackningsdesign som årligen arrangeras av Korsnäs. Den 10 oktober samlas branschen på Fotografiska Museet i Stockholm för seminarium och prisutdelning.
Den här gången genomförs eventet i nära samarbete med The Absolut Company, som har varit med om att skriva uppdragsbeskrivningen för årets tävling. Temat för PIDA 2012 är ”Anything but square”, alltså en utmaning av en förpacknings konventionella former.
Studenter från tre högre utbildningar tävlar: Nackademin och Broby Grafiska som deltagit varje år samt Mittuniversitetet som återvänt till tävlingen efter ett par års frånvaro. Trettio bidrag har kvalificerat sig. I programmet den 10 oktober ingår en seminariedel med inbjudna talare och studenternas egna presentationer av sina förpackningsprojekt. Höjdpunkten är själva prisutdelningen.
I seminarieprogrammet märks bland annat Eric Näf och Lars Wallentin. Eric Näf är Director Packaging Development på The Absolut Company och därmed delaktig i den globala framgången för Absolut Vodka. Lars Wallentin har en hel karriär bakom sig som chef för förpackningsdesign inom Nestlé och som konsult till andra stora aktörer i livsmedelsbranschen.
PIDA har utvecklats till att bli en angelägenhet för hela branschen. Eventet har blivit en mötesplats för tillverkare, branschpress, slutkunder och etablerade designers. Studenterna får tillfälle att möta blivande arbetsgivare och erfarna förpackningsdesigners.
I juryn för PIDA Sweden 2012 ingår Bo Wallteg, nordemballage; Lena Dahlberg, Korsnäs; André Hindersson, Designkontoret Silver; Sandra Planeta, Planeta Design; Eric Näf, The Absolut Company; Richard Odén, Korsnäs; Ian Lloyd, Oriflame; och Conni Dreyer, Dreyer Kliché.
PIDA arrangeras även i Frankrike och Tyskland. Totalt deltar upp till 200 blivande förpackningsdesigners i tävlingen varje år. Tävlingsbidrag och vinnare presenteras på www.korsnas.com.