Kodaks förra marknadschef Jeffrey Hayzlett har skrivit en bok om marknadsföring. Den typen av böcker följer egentligen en standard som säger 50 000 ord, fördelade på tio kapitel. Försäljningen är också i stora drag begränsad till de 14 dagar när recensenterna pratar om boken och du får vara med och berätta om den i TVs morgonsoffor.
Jeffrey Hayzlett ville att hans bok skulle leva längre. Därför tog han till ett antal grepp som hade med sociala medier att göra.
1. Han gjorde istället 35 korta kapitel. Varje kapitelrubrik blev lång, nära 140 tecken, vilket är lika med en tweet. Sedan skickade han, via twitter, ut en rubrik varje dag. Samtidigt lade han de första 500 orden från kapitlet på sin blogg. Detta gjorde han varje dag i drygt en månad.
2. I början av varje kapitel finns en QR-kod. Genom att läsa av den kommer läsaren till Jeffrey Hayzletts blogg, där de erbjuds att få några minuter film med exempel på det som kapitlet handlar om. Tack vare detta får författaren dels veta vilka kapitel som är mest populära och behöver fördjupas i kommande bok och dels ett helt register med kontaktdata till läsarna, vilket underlättar för framtiden.