Publishing-Priset flyttar över sundet

PUBLICERAD: 9 oktober 2012
UPPDATERAD: 9 oktober

Svenska Publishing-Priset har tagit Öresundsbron över till Danmark som nu drar igång sin version – Dansk Publishing-Pris. Den första upplagan av tävlingen går av stapeln i september 2013, men redan nu går det att skicka in sina bidrag.

I Danmark är det AGIs danska systerbolag Mediamind som står bakom tävlingen, prisutdelningen och seminarierna under dagen. Mediamind har precis som AGI mångårig erfarenhet av att ge ut tidskrifter och arrangera mässor och konferenser för den grafiska branschen.

Med en historia inom förlagsbranschen är det bara naturligt att vi har en stark önskan om att fokusera på god kommunikation, säger Lis Lykke, chef för Mediamind. Vi konstaterade snabbt att det fanns en bra plattform för ett pris som fokuserar på publicering i sin helhet, och inte på de enskilda delarna som design, text eller bild. Dansk Publishing-Pris premierar publiceringslösningar i en samlad produkt.

I Danmark finns det en kompetent jury med en stark branschtillhörighet. Den spänner vitt från design- och medieutbildningar, till medlemmar som dagligen arbetar med kommunikation i sina företag. I Dansk Publishing-Pris tävlar man i samma tre kategorier som i Sverige: Digital, Print och Sign.

Läs mer på Dansk Publishing-Pris webbplats.

 

Senaste nytt

Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Ricoh lanserar en uppgradering av Ricoh Pro C5400 som kombinerar högre kapacitet och förbättrad driftseffektivitet med ökad användarvänlighet.

RICOH_ProC5400-e1749633214252
Ny produktionsskrivare med förbättrad prestanda från Ricoh

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess då företaget planerar att säga upp över 100 anställda av sin arbetsstyrka på 500, rapporterar den israeliska affärstidningen Globes.

FotoJet---2025-06-17T090318.695
Kriget i Israel tvingar Landa till stålbad

Kodak firar 30 år med termiska plåtar

I år firar Kodak 30-årsjubileet för introduktionen av sina termiska CTP-plåtar. Deras betydelse är fortfarande stor för offsetmarknaden, som fortsatt är den dominerande tryckmetoden.

MAGNUS-Q800_MPL_closed
Kodak firar 30 år med termiska plåtar

Läs vidare

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.

FotoJet-(79)
Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam