Svenska Publishing-Priset har tagit Öresundsbron över till Danmark som nu drar igång sin version – Dansk Publishing-Pris. Den första upplagan av tävlingen går av stapeln i september 2013, men redan nu går det att skicka in sina bidrag.
I Danmark är det AGIs danska systerbolag Mediamind som står bakom tävlingen, prisutdelningen och seminarierna under dagen. Mediamind har precis som AGI mångårig erfarenhet av att ge ut tidskrifter och arrangera mässor och konferenser för den grafiska branschen.
– Med en historia inom förlagsbranschen är det bara naturligt att vi har en stark önskan om att fokusera på god kommunikation, säger Lis Lykke, chef för Mediamind. Vi konstaterade snabbt att det fanns en bra plattform för ett pris som fokuserar på publicering i sin helhet, och inte på de enskilda delarna som design, text eller bild. Dansk Publishing-Pris premierar publiceringslösningar i en samlad produkt.
I Danmark finns det en kompetent jury med en stark branschtillhörighet. Den spänner vitt från design- och medieutbildningar, till medlemmar som dagligen arbetar med kommunikation i sina företag. I Dansk Publishing-Pris tävlar man i samma tre kategorier som i Sverige: Digital, Print och Sign.
Läs mer på Dansk Publishing-Pris webbplats.