Sätter fantasin i rörelse med 3d-print

Nikolaj Farrell.

– 3D-skrivarna har lett till radikalt kortade processer för konstruktion och design. Men själv tror jag att den stora explosionen på marknaden kommer när det finns CAD-program som är lättanvända även för vanligt folk. Det säger Nikolaj Farrell, projektledare på ABA Kopiering i Stockholm.

Den rikstäckande kopieringsjätten ABA har rötterna fast förankrade i den grafiska branschen. Det innebär att produktionen länge handlat om utskrifter i två dimensioner – att överföra tryckfärg till underlag av olika material och storlekar. Men för fyra år sedan valde man att också köpa in skrivare för 3D-utskrifter i kompositmaterial. Det ledde bland annat att man fick nya typer av kunder.

– Industridesigners är en kundkategori som vi tidigare inte haft mycket kontakt med. Men när vi började erbjuda 3D-produkter började de allt oftare började söka upp oss, berättar Nikolaj Farrell, dataingenjör på ABA i Stockholm.

I sitt huvudkontor i Wennergren-centret i Stockholm har ABA idag två pulverskrivare från ZCorp som genererar 3D-produkter i ett kompositmaterial.

Nikolaj Farrell visar oss prov på flera artskilda produkter, en schampoflaska, en modell av ett kontorshus, och – kanske mest fantasieggande – en produkt som är utskriven i ett stycke men där ett flertal rörliga kugghjul griper in i varandra.

– Ingenting på den här testprodukten med rörliga kugghjul är monterade i efterhand. Det ger en antydan om vilka möjligheter som finns. Jag är övertygad om att efterfrågan kan växa stort. Även om de enskilda produkterna kan några tusenlappar att ta fram med 3D blir det ofta mycket billigare att skriva ut testprodukter på någon vecka i Sverige än att skicka dem till Kina för konventionell produktion och sedan tillbaka.

Men det finns flera pusselbitar som måste på plats innan branschen lyfter på allvar, menar Nikolaj Farrell. Idag har ABA fyra-fem förfrågningar per vecka, som körs i företagets två maskiner. Men under ABAs tid med 3D-print har priset inte sjunkit märkbart på utskrifterna.

– Jag antar att priserna sjunker när de billiga skrivarna sprider sig. Nyligen läste jag att det nu erbjuds en skrivare för runt 10 000 kronor, och sådant tror jag kan göra att prisbilderna förändras.

Men för Nikolaj Farrell hindras efterfrågan inte i första hand av priset på utskrifterna – utan om tillgången till enkla CAD-program.

– CAD-programmen är ofta komplexa. Inom industrin klarar man det där, men vanliga användare har inte den vanan. När det blir riktigt lätt och billigt att ta fram originalfigurer, då tror jag att fler upptäcker tekniken och börjar använda den på bred front. Nu finns till exempel programmet Google Sketchup, det är lättanvänt och kanske kan bli lite av en standard. Sådana produkter kan sätta fart på utvecklingen, säger Nikolaj Farrell.

Själv har han också laddat ner en liten CAD-modell av en rymdfärja som fanns tillgänglig på NASAs hemsida och han kunde skriva ut som modell från ABAs skrivare.

Vad skulle han då helst önska sig av materialutvecklingen?

– Möjligheterna att kunna styra och anpassa materialets egenskaper till olika produkter. Nu bygger de olika 3D-teknikernas skrivare på skilda material, och de kan sällan kombineras. En skrivare som till exempel kunde hantera både pulverkomposit och metall vore spännande, säger han.

3D-tekniken bärs också fram av sin ostridiga karaktär av science fiction, och även om vardagens beställningar på ABA är betydligt mer jordnära är idéerna om framtiden viktiga som drivkraft:

– Det är klart att vi inte vet hur det här kommer att utvecklas och hur snabbt det går, bara att det kommer att hända mycket. Själv tror jag inte att de enkla hemskrivarna på många år kommer att kunna bli så avancerade att de blir användbara för vardagens behov. Jag tror snarare att det kommer att uppstå butiker på nätet där man kan beställa individuellt anpassade produkter, som sedan skrivs ut i avancerade skrivare i copy-shops, som sen levererar produkten till kunderna.

Och för Nikolaj Farrell handlar dagens mer näraliggande marknad, med deras marknad för modeller och prototyper, inte bara om att vänta på ny teknik:

– Nej, den största uppgiften just nu är nog att sprida kunskap – och få kundernas fantasi i rörelse.

Läs mer om 3d-print på AGIs systersajt 3dp.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


Riktigt lyxiga småserier

Ofta kombineras önskan om exklusiva förpackningar med att upplagan är låg. Kanske bara några tusen eller till och med bara några hundra exemplar. Det är en självklarhet att jobbet ska digitaltryckas. Men hur gör jag med efterbehandlingen, när jag gärna vill ha alla de speciella effekterna? Det där som gör förpackningen exklusiv.

Publicerat av: 

Grafisk lärobok – nu med Clickable Paper

Introduction to Graphic Communication släpps i en ny uppdaterad utgåva – denna gång med Ricohs Clickable Paper.

– Boken täcker in de flesta ämnen inom grafisk kommunikation – från äldre tekniker med mycket spännande historia till färghantering och olika tryckprocesser, säger Erik Barö på Ricoh.

Publicerat av: