Ineko har hjälpt Fjällräven att bygga en augmented reality-koppling i deras höst- och vinterkatalog. Enligt Fjällräven ger det ett ökat värde och användning.
Katalogen är tryckt i cirka 220 000 exemplar för distribution i 28 europeiska länder. Dessutom distribuerar man runt 200 000 försäljningsbroschyrer på åtta olika språk. Katalogerna och broschyrerna innehåller sammanlagt ett 60-tal augmented reality-kopplingar som leder till fördjupande inspirationsfilmer och till produktsidor på Fjällrävens hemsida. Från produktsidan kan man söka närmaste återförsäljare och dela med sig av produkten per e-post eller i sociala nätverk.
– Tryckta katalogen är en viktig säljare för oss. Med den här tekniken får läsaren en större produkt-upplevelse och får genom ett klick tillgång till fördjupad produktinformation. Katalogen ökar i värde och förhoppningsvis så mycket att den används mer än tidigare.” säger Lotten Borneng, webbansvarig på Fjällräven.
– Augmented Reality är ett fantastiskt sätt att koppla ihop nya medier med traditionellt tryck. Förutom ”Wow-upplevelsen” när man första gången ser en Aura, ger det möjligheter till helt nya dimensioner av tryck”, säger Pär Dahlstedt, ansvarig digital utveckling på Ineko.