AR, Augmented Reality, eller förstärkt verklighet, är en teknik som på ett nytt sätt gör det möjligt att koppla trycksaken till digitala medier. I årets rapport, POP12, från projektet Power of Print kan läsaren fördjupa sig i ämnen genom att få tillgång till olika filmade seminarier.
– Vi ville ge våra läsare något extra och även testa denna nya AR-teknik som enligt våra analyser är på stark frammarsch inom kommunikationsområdet, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagens Förbund.
– Inom Power of Print har vi sedan 2007 arbetat med att förklara det tryckta mediets roll i en digital värld och jag kan bara konstatera att det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli mer lönsamt.
Power of Prints årsrapport, POP12, lanseras den 14 november på Svenska Publishing-Dagen. I årets upplaga av POP-rapporten kan du bland annat läsa om nya innovationer inom tryckt och digital media, den nya tekniken Augmented Reality och hur du kan kombinera olika kanaler för att få en effektivare kommunikation.