Rapport från Power of Print om Augmented Reality

PUBLICERAD: 14 november 2012
UPPDATERAD: 14 november

AR, Augmented Reality, eller förstärkt verklighet, är en teknik som på ett nytt sätt gör det möjligt att koppla trycksaken till digitala medier. I årets rapport, POP12, från projektet Power of Print kan läsaren fördjupa sig i ämnen genom att få tillgång till olika filmade seminarier.

– Vi ville ge våra läsare något extra och även testa denna nya AR-teknik som enligt våra analyser är på stark frammarsch inom kommunikationsområdet, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagens Förbund.

– Inom Power of Print har vi sedan 2007 arbetat med att förklara det tryckta mediets roll i en digital värld och jag kan bara konstatera att det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli mer lönsamt.

Power of Prints årsrapport, POP12, lanseras den 14 november på Svenska Publishing-Dagen. I årets upplaga av POP-rapporten kan du bland annat läsa om nya innovationer inom tryckt och digital media, den nya tekniken Augmented Reality och hur du kan kombinera olika kanaler för att få en effektivare kommunikation.

Beställ ditt exemplar av POP12 här

Läs vidare

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Plockmatic firar jämnt med all time high

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.
Plockmatic kollage

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Senaste nytt

Textiltryck utan för- och efterbehandling

Epson lanserar nu Monna Lisa ML-13000, en direct-to-fabric-skrivare som kan printa direkt på tyget i en enda process utan separat för- eller efterbehandling.
ML-13000 ver 2

Horizon vänder blad med tre nya samarbeten

Efterbehandlingsleverantören Horizon skriver nya kapitel med tre färska samarbeten. Nu kan de hjälpa tryckerier från tryck till färdig bok i både mjuk- eller hårdpärm.
FotoJet-(82)

Helautomatiskt skärsystem som förflyttar gränserna

Elitron bjuder under Drupa in till en förhandstitt på den uppgraderade Kombo TAV – ett anmärkningsvärt framsteg inom digital skärteknik.
elitron_01

Mjukvarusamarbete för bättre flyt

ECO3 och eProductivity Software (ePS) har ingått ett strategiskt partnerskap med målet att ta automationen hos tryckerierna till nästa nivå.
ECO3 ePS