Rapport från Power of Print om Augmented Reality

PUBLICERAD: 14 november 2012
UPPDATERAD: 14 november

AR, Augmented Reality, eller förstärkt verklighet, är en teknik som på ett nytt sätt gör det möjligt att koppla trycksaken till digitala medier. I årets rapport, POP12, från projektet Power of Print kan läsaren fördjupa sig i ämnen genom att få tillgång till olika filmade seminarier.

– Vi ville ge våra läsare något extra och även testa denna nya AR-teknik som enligt våra analyser är på stark frammarsch inom kommunikationsområdet, säger Maria Wikström, projektledare för Power of Print och bransch- och kommunikationschef på Grafiska Företagens Förbund.

– Inom Power of Print har vi sedan 2007 arbetat med att förklara det tryckta mediets roll i en digital värld och jag kan bara konstatera att det tryckta lyfter effekten i de digitala kanalerna och digitaliseringen hjälper det tryckta att bli mer lönsamt.

Power of Prints årsrapport, POP12, lanseras den 14 november på Svenska Publishing-Dagen. I årets upplaga av POP-rapporten kan du bland annat läsa om nya innovationer inom tryckt och digital media, den nya tekniken Augmented Reality och hur du kan kombinera olika kanaler för att få en effektivare kommunikation.

Beställ ditt exemplar av POP12 här

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj