Lundbergs grafiska storsatsar på MGI

PUBLICERAD: 29 november 2012
UPPDATERAD: 29 november

Det är Lundbergs Grafiska som säljer och servar MGIs lösningar i Sverige, och har gjort så sedan 2011. Vi fick en pratstund med produktchefen Roland Eriksson, som avslöjar att MGI blir det stora dragplåstret på Print 2013.

I avtalet med MGI ingår MGI Meteor 8700 XL, som testades i förra numret av tidningen. Maskinen är en av höjdpunkterna i företagets monter på Print 2013. Grafiskt Forum AGI ringde upp Roland Eriksson för att höra hur det går med förberedelserna och varför Meteor-lösningen får stå i rampljuset på Kistamässan nästa år.

Hej Roland! Vad innebär ert avtal med MGI?
– Avtalet innebär att vi är exklusiv agent för MGIs produkter i Sverige. Vi har en Sälj och serviceorganisation som hanterar och servar alla maskiner, vi sköter också reservdelshantering , lagerhållning och administration.

Hur går MGI-försäljningen i Sverige?
– Den har gått bra så här långt och ser ut att fortsätta så. Vi har ett flertal maskiner rullande i Sverige. Jämfört med analog tryckpressförsäljning så har vi säkert sju gånger så många leads på en Meteor DP 8700 XL. Vi ser tydligt hur delar av branschen vänder över mot det digitala och vi har massor av intresseförfrågningar just nu.

– Många tryckerier går och funderar på att minska den analoga verksamheten och ersätta med digtitalt. Vi kommer att få se en kraftigt växande försäljningen på MGI för vi vet att många av projekten vi arbetar med kommer att utmynna i en affär. Som jag ser det finns det ingen annan maskin som kan fylla ut denna del av marknaden, sett till kostnad och sett till vad du kan producera.

– Intressant med Meteor DP 8700 XL är att den jämfört med många andra digitala lösningar har analoga komponenter, som en analog iläggare och flera inställningsmöjligheter, mot våra digitala kollegor. Den har ett tydligt verksamhetsområde som tangerar och kuggar i offsetprocessen, för att även sedan gå hela vägen över till full integration i digital tryckning.

– Just inställningsmöjligheterna tilltalar intressenterna väldigt mycket, även omfånget av det du kan producera i maskinen. Du kan ta allt från papper som är 1020 x 330 centimeter långt, det kan du köra genom på båda sidor, till kuvert och plastmaterial. Jag har inte sett någon maskin som är i närheten förutom analoga.

Vad betyder Print 2013 för er?
– Det passar oss perfekt. Vi har under många år arbetat med analoga maskiner och kommer att göra så i fortsättningen också, men vi gör nu även en rejäl satsning på den digitala sidan. Detta är något som vi har byggt upp successivt under de senaste 15 månaderna. Vår målsättning är nu att sprida information om MGIs lösningar över hela grafiska Sverige och vad passar bättre än en mässa att göra detta på?

Vad är det besökarna får se i er monter?
– I montern visar vi omfånget av vad vi kan producera i Meteor DP 8700 XL, som självklart kommer att finnas på plats. Här kommer vi att köra långa vepor, plast och kuvert. Vi har även planer på att ställa dit en annan stor succé från MGI…

– Vi planerar även att bjuda in en stor mängd kunder till vår monter. Vi har bland annat en ”get-together” med intresserade prospects på onsdag kväll. Endast speciellt inbjudna. Vi planerar även ett antal VIP-visningar. Så du som är intresserad av en demonstration eller undrar vad vi kan erbjuda, håll koll på din post eller ring oss för att boka ett möte.

OM PRINT 2013
Print 2013 är Sveriges största grafiska händelse och hålls den 5-7 februari 2013. Läs mer på Print 2013-webbplatsen.

Läs vidare

Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. "Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution".
Eva G Grafiska

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

Tåligare utskrifter med nya imagePROGRAF

Canon släpper nya modeller i två av sina serier med storformatsskrivare, imagePROGRAF GP respektive PRO. Bland nyheterna kan nämnas förbättrad ljusbeständighet och reptålighet. 
LC10_GP6600S_PFP2_CEL_660x372

Artificiell intelligens avgörande för företagens överlevnad

Den kommande tiden kommer vi att titta närmare på hur artificiell intelligens (AI) implementeras i redan befintliga grafiska lösningar. Vad kan AI göra, vilka behov fyller det och vilka möjligheter och utmaningar öppnar det på sikt.
FotoJet-(45)

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1