En ny undersökning från Infotrends, ”Understanding Vertical Markets: Enterprise Communication Requirements”, visar att printmediets framtida roll avgörs av dess förmåga att integrera med mobila och webbaserade kanaler.
I undersökningen såg man närmare på hur 1026 företag spridda över tio vertikaler använde sina marknadsbudgetar och vilka marknadsföringsstrategier de utgick från.
Undersökningen visade bland annat att 47 procent av allt tryckt marknadsmaterial på ett eller annat sätt var länkat till digitala kanaler.
Resultaten visar också att många företag anser att det är viktigt att utgå från en kommunikationsstrategi som använder flera kanaler parallellt. Detta synsätt växer hos undersökningsföretagen. Den främsta anledningen är att man vill kunna kommunicera på kundernas villkor och dessa vill kunna ta del av företagens information på olika plattformar och i olika kanaler.
Enligt undersökningen kommer print fortsatt att vara en viktig komponent i marknadsbudgetarna. Printdelen i den stora kommunikationskakan kommer dock att sjunka när företagen riktar fokus mot mobila kanaler samt webb.