Stor affärspotential i crossmediatjänster

PUBLICERAD: 19 december 2012
UPPDATERAD: 19 december

Ett viktigt tema på Print 2013 blir mätbarhet och crossmedia. Det kommer bland annat Anders Eriksson på VBS att tala om i sitt keynote-föredrag. Men redan nu finns det utrymme för att börja fundera på hur man ska utöka sitt tjänsteerbjudande och locka till sig nya kunder alternativt fördjupa relationerna med existerande inom ett område som är på stark tillväxt.

Infotrends undersökning ”Capturing the European SME Marketing Automation Opportunity” visar att det finns stora affärsmöjligheter för tjänsteleverantörerna att ta fram automatiserade och skalbara crossmedialösningar för europeiska små och medelstora företag (SME).

De små och medelstora företagen är den europeiska ekonomins ryggrad, menar Infotrends. SME-marknaden utgör runt 99 procent av de drygt 20 miljoner europeiska företag som finns idag och deras behov av att kunna kommunicear med sina kunder i flera kanaler bara växer. Totalt är denna marknad värd 200 miljarder euro.

Enligt Infotrends finns det idag tre tydliga marknadsföringsmål för SME-marknaden under de kommande tolv månaderna: Att få nya kunder, utöka och fördjupa existerande kundrelationer samt behålla existerande kunder. Och det är här som effektiv marknadsföring kommer in i bilden.

Se även nyheten om Infotrends undersökning om hur företag kopplar trycksaken till digitala kanaler.

Läs vidare

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på digitala front-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.

HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Här är de nominerade till Svenska skyltpriset

Ljusreklamförbundet har presenterar de tävlande.

1723463846374

Flexa utlovar innovativa lösningar

Flexa deltar på Drupa 2024 för första gången. Det italienska företaget ska visa innovativa lösningar inom skärning, laminering och rullskärning.

Easy-plus

V-Tab har gått i konkurs

Tryckerikoncernen V-Tab har gått i konkurs. 150 anställda är berörda.

FotoJet-(64)

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong