Ett viktigt tema på Print 2013 blir mätbarhet och crossmedia. Det kommer bland annat Anders Eriksson på VBS att tala om i sitt keynote-föredrag. Men redan nu finns det utrymme för att börja fundera på hur man ska utöka sitt tjänsteerbjudande och locka till sig nya kunder alternativt fördjupa relationerna med existerande inom ett område som är på stark tillväxt.
Infotrends undersökning ”Capturing the European SME Marketing Automation Opportunity” visar att det finns stora affärsmöjligheter för tjänsteleverantörerna att ta fram automatiserade och skalbara crossmedialösningar för europeiska små och medelstora företag (SME).
De små och medelstora företagen är den europeiska ekonomins ryggrad, menar Infotrends. SME-marknaden utgör runt 99 procent av de drygt 20 miljoner europeiska företag som finns idag och deras behov av att kunna kommunicear med sina kunder i flera kanaler bara växer. Totalt är denna marknad värd 200 miljarder euro.
Enligt Infotrends finns det idag tre tydliga marknadsföringsmål för SME-marknaden under de kommande tolv månaderna: Att få nya kunder, utöka och fördjupa existerande kundrelationer samt behålla existerande kunder. Och det är här som effektiv marknadsföring kommer in i bilden.
Se även nyheten om Infotrends undersökning om hur företag kopplar trycksaken till digitala kanaler.