Enligt det amerikanska marknadsföringsföretaget Epsilon Targetings årliga DR-undersökning Consumer Channel preference Study, föredrar majoriteten av de amerikanska konsumenterna att få reklam via DR. Sex av tio gillar att ta få DR-utskick om nya produkter.
Men endast 39 procent av deltagarna i undersökningen menade att de gillar att ta emot e-post från företag om nya produkter, och endast 6 procent menade att de ville ha denna information i mobilen. Bland mobilanvändare är det snarare e-post och webb som är de föredragna kanalerna.
De främsta anledningarna till varför man föredrar direktreklam är att man kan läsa utskicket när man vill (73 procent), man kan referera till utskicket när det finns behov (61 procent), man kan ta med informationen (utskicket) (40 procent).
När det gäller informationskällor och trovärdighet hamnar vänner och familj i toppen på 52 procent, dagstidningar, företagswebbplatser och sökmotorer på 22 procent. Lägst trovärdighet har e-post (11 procent), Facebook (8 procent) och Youtube (6 procent).
Annonsering i sociala medier går trögt. 2011 sa 13 procent av konsumenterna att de annonser man sett i sociala medier var meningsfulla och hade ett värde. 2012 hade siffran stigit marginellt till 14 procent.