Integrera sociala medier med trycksaker

PUBLICERAD: 9 januari 2013
UPPDATERAD: 9 januari

Internet har utan tvekan förändrat reklamvärlden för evigt och en reklamkampanj måste idag omfatta digitala kanaler för att vara framgångsrik.

Man kan tycka att webbstrategi är svaret på de förändrade affärstrenderna men det är också viktigt att komma ihåg att trycksaker fortfarande når områden webbannonser inte gör. Den amerikanska intresseorganisationen Print Media Centr har publicerat några tips på hur man kan integrera tryck med sociala medier.

Vad söker dina kunder efter på nätet? Att hålla reda på vad kunderna söker efter på nätet och vad de vill och pratar om på Facebook är ett bra sätt att förstå sin målgrupp och sen skapa rätt trycksak. Det är möjligt att skräddarsy en trycksakskampanj utifrån målgruppers intressen online.

Feedback – effektiv reklam gör att kunderna går in på ditt företags hemsida. Online-butiker är ett bra sätt att få feedback från dina kunder för att finjustera en kampanj. Gör det enkelt och roligt för dina kunder att dela sina åsikter, ge dig snabb feedback och återkoppling via hemsidan.

Tryckta annonser som anger en webbadress där man som mottagare kan lämna feedback är ett bra sätt att uppmuntra kunderna att återkoppla.

Kreativitet – De flesta företag inser att en balans mellan online-innehåll och tryckt information är nödvändig, men många är osäkra på hur man ska uppnå balans. Ofta handlar svaret om budget och hur mycket resurser som fördelas i de olika marknadskanalerna.

Men för att uppnå balans mellan tryckta och digitala kanaler handlar det mer om förmågan att vara kreativ i båda kanaler. Att experimentera med båda dessa medier kommer att ge ditt företag en bättre förståelse för vilka områden som är effektiva och vilka som behöver annan strategi för just ditt företag och dina affärer.

 

Läs vidare

Kongsberg Ultimate: "Det snabbaste skärbordet på marknaden"

Skärbordstillverkaren Kongsberg Precision Cutting Systems var stolta över att deras Kongsberg Ultimate hade utsetts till ”Best Wide Format Cutting Solution” i EDP Awards i samband med en ceremoni på Drupa.

PXL_20240530_121951472.MP

"Solida lösningar som tål hög belastning"

En helautomatisk linje med linjär motor för skärning av skivor i exempelvis wellpapp, en uppgraderad etikettstans med laser och skärbord i olika storlekar. Det är något av det Jwei visade under Drupa.

Primotek 1

Marabu går grönt med ny certifiering

Nyligen blev bläcktillverkaren Marabu certifierad enligt Greenguard. En märkning som visar att en produkt testats och utvärderats för att uppfylla stränga gränser för kemikalieutsläpp. Ett budskap som Marabu trycker på under Drupa.

Marabu 4

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong