Internet har utan tvekan förändrat reklamvärlden för evigt och en reklamkampanj måste idag omfatta digitala kanaler för att vara framgångsrik.
Man kan tycka att webbstrategi är svaret på de förändrade affärstrenderna men det är också viktigt att komma ihåg att trycksaker fortfarande når områden webbannonser inte gör. Den amerikanska intresseorganisationen Print Media Centr har publicerat några tips på hur man kan integrera tryck med sociala medier.
Vad söker dina kunder efter på nätet? Att hålla reda på vad kunderna söker efter på nätet och vad de vill och pratar om på Facebook är ett bra sätt att förstå sin målgrupp och sen skapa rätt trycksak. Det är möjligt att skräddarsy en trycksakskampanj utifrån målgruppers intressen online.
Feedback – effektiv reklam gör att kunderna går in på ditt företags hemsida. Online-butiker är ett bra sätt att få feedback från dina kunder för att finjustera en kampanj. Gör det enkelt och roligt för dina kunder att dela sina åsikter, ge dig snabb feedback och återkoppling via hemsidan.
Tryckta annonser som anger en webbadress där man som mottagare kan lämna feedback är ett bra sätt att uppmuntra kunderna att återkoppla.
Kreativitet – De flesta företag inser att en balans mellan online-innehåll och tryckt information är nödvändig, men många är osäkra på hur man ska uppnå balans. Ofta handlar svaret om budget och hur mycket resurser som fördelas i de olika marknadskanalerna.
Men för att uppnå balans mellan tryckta och digitala kanaler handlar det mer om förmågan att vara kreativ i båda kanaler. Att experimentera med båda dessa medier kommer att ge ditt företag en bättre förståelse för vilka områden som är effektiva och vilka som behöver annan strategi för just ditt företag och dina affärer.