Print 2013 närmar sig med stormsteg och redan nu har runt 500 personer föranmält sig som besökare. Grafiskt Forum AGI fick tag på två av dem – Nina Lundgren, avdelningschef på Arkitektkopia i Stockholm, och Markus Guldstrand, produktionschef på Bokförlaget Semic i Sundbyberg. Vi frågade dem vad de är mest nyfikna på.
– Det är ju där vi tittar på nyheter och framförallt kan gå och lyssna på seminarierna, säger Nina Lundgren.
Hon arbetar främst med digitaltryck och expo och är särkilt intresserad av trender och innovativa lösningar kring dessa områden.
– Just nu är det mycket inkjet som gäller. Nya skrivare och maskiner tittar vi på även på andra mässor så för min del är jag mest intresserad av just seminariedelen. Jag har inte prioriterat vilka föreläsare jag ska lyssna på ännu. Det är mycket jag vill veta mer om, säger Nina Lundgren.
Markus Guldstrand försöker hålla koll på den tekniska utvecklingen, både inom programvara, tryckteknik och efterbehandling. Men på Print 2013 är det främst Dr Joe Webb som drar, samt dragningen om verktyget Promobucket.
– Det talas ju en del om web to print. Vi jobbar inte så mycket med detta idag, men känner att det är något som kan ha sin plats även i vår förlagsvärld.
– Vi har en väldig apparat med bilder till varje enskild bok. Dessutom så ska bilderna ofta användas på olika sätt och i olika kanaler, det är ibland ett komplicerat flöde. Jag vill se hur vi kan arbeta mer effektivt med detta. Kanske kan vi byta alla trassliga slangar mot en vattenspridare som på ett smidigare sätt kan fördela materialet på olika fält och kanaler i vår verksamhet?
Registrera dig gratis på webbplatsen för Print 2013