Varför ska du gå på Print 2013?

PUBLICERAD: 10 januari 2013
UPPDATERAD: 10 januari

Print 2013 närmar sig med stormsteg och redan nu har runt 500 personer föranmält sig som besökare. Grafiskt Forum AGI fick tag på två av dem – Nina Lundgren, avdelningschef på Arkitektkopia i Stockholm, och Markus Guldstrand, produktionschef på Bokförlaget Semic i Sundbyberg. Vi frågade dem vad de är mest nyfikna på.

– Det är ju där vi tittar på nyheter och framförallt kan gå och lyssna på seminarierna, säger Nina Lundgren.

Hon arbetar främst med digitaltryck och expo och är särkilt intresserad av trender och innovativa lösningar kring dessa områden.

– Just nu är det mycket inkjet som gäller. Nya skrivare och maskiner tittar vi på även på andra mässor så för min del är jag mest intresserad av just seminariedelen. Jag har inte prioriterat vilka föreläsare jag ska lyssna på ännu. Det är mycket jag vill veta mer om, säger Nina Lundgren.

Markus Guldstrand försöker hålla koll på den tekniska utvecklingen, både inom programvara, tryckteknik och efterbehandling. Men på Print 2013 är det främst Dr Joe Webb som drar, samt dragningen om verktyget Promobucket.

– Det talas ju en del om web to print. Vi jobbar inte så mycket med detta idag, men känner att det är något som kan ha sin plats även i vår förlagsvärld.

– Vi har en väldig apparat med bilder till varje enskild bok. Dessutom så ska bilderna ofta användas på olika sätt och i olika kanaler, det är ibland ett komplicerat flöde. Jag vill se hur vi kan arbeta mer effektivt med detta. Kanske kan vi byta alla trassliga slangar mot en vattenspridare som på ett smidigare sätt kan fördela materialet på olika fält och kanaler i vår verksamhet?

Registrera dig gratis på webbplatsen för Print 2013

Senaste nytt

Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Konsttryckspecialisterna Bild & Ram på Råå har investerat i storformatsskrivaren Epson SC-P20500 via NI Solutions. Den nya tolvfärgsmaskinen gör att de kan återge fler detaljer och färger i bilderna när de hjälper kunder med reprofotografering och fine art-print.

DSC_1916
Högre kvalitet med ny tolvfärgsskrivare

Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

En brittisk, tidigare distributör av turkiska Diferros sublimeringskalanderpress, har inlett en rättsprocess mot tillverkaren, avslöjar Printweek. Sedan 2023 har två explosioner inträffat och en person avlidit.

dp2-e1698336327815
Distributör stämmer tillverkare efter katastrofala explosioner

Elanders öppnar nytt tryckeri

Samarbete ska lägga grunden för en framtidssäker modell för bokproduktion.

FotoJet---2025-10-30T141950.430
Elanders öppnar nytt tryckeri

Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Ett Stockholmföretag har tillverkat svenska registreringsskyltar åt Transportstyrelsen sedan 2002. Från sommaren 2026 blir det värmländsk produktion. Här är bolagen med muskler bakom.

Skärmavbild-2025-11-14-kl.-10.16.38
Nystartat bolag ska producera en miljon svenska registreringsskyltar per år

Läs vidare

MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Det molnbaserade MIS-verktyget Nubium är den stora nyheten på årets Drupa hos eProductivity Software (ePS). En produkt som ska göra vardagen enklare för de små och medelstora tryckerierna. 

eProdictivity 1
MIS-mjukvara speciellt för de mindre tryckerierna

Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Cloudlab
Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Mutoh har utvecklat en inkjetskrivare med Fujifilms AQUAFUZE-teknologi med ett nytt vattenbaserat UV-bläck. Denna visas under Drupa tillsammans med bland annat Direct-to-Object-skrivaren XpertJet 1462 som precis vunnit en EDP Award.

Mutoh 1
Rullskrivare med helt ny inkjetteknologi

Heidelberg breddar med inkjet-portfölj

Den stora nyheten i Heidelbergs Drupa-monter var lanseringen av deras två nya inkjetpressar som de marknadsför i samarbete med Canon, men under eget namn och i egen förpackning. Därmed kommer de två maskinerna att heta Jetfire 50 respektive 75, vilket speglar formaten B3 och B2.

heidel_01
Heidelberg breddar med inkjet-portfölj